Attila in training. Foto | Felix Jansen

Kleinste club organiseert grootste korfbaltoernooi

Maar liefst 42 teams uit binnen- en buitenland doen half april mee aan het 33ste Attila-toernooi van TU/e’s studentenkorfbalvereniging. Het is één van de grootste korfbaltoernooien ter wereld, georganiseerd door één van de kleinste studentenkorfbalclubs.

Werktuigbouwkundestudent Rob Verschoor van de toernooicommissie van Attila is trots op de schaal van Attila’s toernooi, op 10, 11 en 12 april in en rond het Studentensportcentrum. “Alle studentenkorfbalverenigingen in Nederland houden in principe eens per jaar een toernooi, waar alle andere verenigingen dan naartoe komen. Het unieke aan ons toernooi is dat er ook allerlei buitenlandse teams op afkomen. Dit komt enerzijds door goede mond-tot-mondreclame op buitenlandse toernooien die wij bezoeken, anderzijds doordat we ons toernooi altijd houden wanneer de Engelse competitie een competitievrij weekend heeft.” Dit jaar is het de eerste keer dat er 42 teams meespelen.

“Het feit dat het grootste studententoernooi in Eindhoven gehouden wordt, is best bijzonder, omdat we één van de kleinste studentenkorfbalverenigingen zijn. Dit laatste komt enerzijds omdat Brabant en Limburg geen typische korfbalprovincies zijn en anderzijds omdat het korfbal dat er wél gespeeld wordt, vooral dameskorfbal is. Waar er bij normaal korfbal vier heren en vier dames in een team zitten, zitten er bij dameskorfbal acht dames in een team. Dit zorgt ervoor dat het spel tactisch heel anders is, aangezien alle spelers elkaar mogen verdedigen.”

Attila bezoekt veel toernooien van andere studentenkorfbalverenigingen in Nederland, maar ook buiten de grenzen. “De eerstvolgende na ons toernooi zal de IJcup in Amsterdam zijn. Ook doen we regelmatig Maastricht, Wageningen, Enschede, Rotterdam, Utrecht, Tilburg en Delft aan”, zegt Rob. “Daarnaast proberen we een aantal keer per jaar een buitenlands toernooi te bezoeken. Zo zijn we de laatste paar jaar bijvoorbeeld naar Stockholm, Cardiff, Nitra, Bergisch-Gladbach en Edinburgh  geweest. Ons eerste bezoek aan Nitra in Slowakije vorig jaar hebben we gecombineerd met een erg geslaagde roadtrip naar Budapest en Praag - en het is al bekend dat het dit jaar een vervolg gaat krijgen.”