Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Atletiek: Asterix

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: E.S.A.V. Asterix.

Waarom heeft Asterix een schilddragerscommissie?
“Onze voorzitter staat op een schild als hij de leden toespreekt”, zegt Suzanne Franklin, secretaris en masterstudent BMT. “Bijvoorbeeld na een ALV of tijdens een activiteit als het nieuwjaarsdiner. In de commissie zitten sterke mannen die hem moeten dragen.” Helaas voor de commissie heeft voorzitter Wouter Schuwer (derdejaars TB) een voorkeur voor lange toespraken. “Noem het een extra uitdaging voor de dragers.”

Waar zijn Asterix en Idefix nu?
De mascottes Asterix en Idefix (twee stoffen poppen) moeten goed verzorgd en beschermd worden. Ze gaan mee naar ieder NSK en lopen het risico ontvoerd te worden door andere studentenverenigingen. Wouter heeft Idefix momenteel naast zijn bed liggen en Asterix heeft een plaatsje in de woonkamer van Suzanne. Daar zijn ze voorlopig veilig.

Over de sport nu. Hoe zijn de wedstrijden georganiseerd?
Asterix heeft drie competitieteams, eenmaal dames, tweemaal heren. Zij hebben drie zondagen waarop gepresteerd moet worden op de volgende onderdelen: 100 m, 400 m, 800 m en 3000 m hardlopen, ver- en hoogspringen, discus-, speer- en kogelwerpen, hinkstapsprong, 400 m hordelopen en estafette.
In andere weekenden kunnen de Galliërs meedoen aan zeven Nederlands Studenten Kampioenschappen: NSK baan (buiten), NSK indoor (binnen), NSK weg (op openbare straat), NSK teams, NSK cross (in het bos), NSK trappenloop (in het Erasmusgebouw in Nijmegen) en NSK ekiden (estafette marathon). Het NSK baan - 14 en 15 mei in Eindhoven - wordt georganiseerd door Tomas Snel, masterstudent Bouwkunde.

Over trappenloop gesproken; hoe moet dat nu Potentiaal dicht is?
“Helaas kan onze jaarlijkse eigen trappenloop in Potentiaal niet meer doorgaan. We wilden het wel in Flux voortzetten, maar dat kon niet vanwege de kantoren die aan de trappenhal grenzen”, zegt Suzanne. Als alternatief houdt Asterix, voor leden, een ‘strongest Gaul’. Op 13 maart zijn Simone Luijten en Tomas Snel tot Sterkste Galliërs verkozen.

Wie van jullie verdient Toverdrank?
Oud-lid Kees Lepoeter, tevens oud-trainer, heeft ooit presentielijsten ingevoerd voor bij zijn trainingen. Als prijs voor de ‘meest aanwezige’ brouwde hij een drank via een geheim recept. Afgelopen twee jaren heeft Yorma Wolters (masterstudent Bouwkunde en ploegleidster bij het damesteam van Asterix) de Toverdrank gewonnen. “Hij was lekker en ja, er zat zeker alcohol in.” Maar meer zegt ze er niet over.

Facts and figures

Naam: E.S.A.V. Asterix

Opgericht op: 6 maart 1969.

Meest trots op: mannen competitieteam is door SSC uitgeroepen tot sportploeg van het jaar in 2014.

Aantal leden: 93, waarvan 40 zeer actief.

Doel: nog meer internationale leden werven.

Bijzonderheid: Asterix heeft een schilddragerscommissie

Facebook: E.S.A.V. Asterix

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!