Hoe tanken we in de toekomst?

Nee, over vijftien jaar rijden we niet allemaal elektrisch, maar tegen die tijd worden er wellicht geen benzine- of dieselauto's meer verkocht. De ontwikkelingen gaan namelijk sneller dan veel mensen denken. En als waterstof een ‘domme technologie’ is, waarom zet de Duitse auto-industrie daar dan toch op in? In het Auditorium ging deze middag een panel van experts van Shell, FastNed en Vandebron met elkaar, en deels met de zaal, in discussie over het energievraagstuk en de brandstof van de toekomst.

Het panel van de discussiebijeenkomst 'Tanken in de toekomst' bestond uit Ewald Breunesse (manager Energy Transitions van Shell), Pepijn Vloemans van FastNed, een firma die snellaadstations installeert langs de Nederlandse snelwegen, en Aart van Veller van Vandebron, een bedrijfje dat producenten van duurzame energie aan consumenten koppelt zonder tussenkomt van energiebedrijven.

Onder het toeziend oog van een aanzienlijk deel van het Solar Team Eindhoven reageerden de drie experts op enkele stellingen. Rijdt over vijftien jaar iedereen elektrisch? Of zijn zonneauto’s de toekomst? Worden alle energievoorzieningen decentraal?

Al snel werd duidelijk dat de twee jonge honden van FastNed en Vandebron het op veel punten met elkaar eens waren, en dat ze vaak van mening verschilden met Shell-manager Breunesse, die in zekere zin het conservatieve establishment leek te vertegenwoordigen.

Laatstgenoemde benadrukte onder meer dat wat voor Nederland geldt -korte afstanden, goede elektrische infrastructuur- niet opgaat voor de wereld als geheel. "Je moet wat dat betreft niet naief zijn." Breunesse verwacht dat landen als India en China die in ontwikkeling zijn, nog lange tijd veel op fossiele brandstoffen zullen steunen. En dat waterstof kan worden gebruikt om de schommelingen in de productie van duurzame energie uit zon en wind op te vangen.

Pepijn Vloemans van FastNed was het met dat laatste geenszins eens. Hij noemde waterstof een “domme technologie die meer problemen creëert dan oplost". Breunesse benadrukte daarop dat in Duitsland in samenwerking met de nationale auto-industrie groot wordt ingezet op waterstof als brandstof voor auto’s.

Dat de Powerwall van Tesla -een accu waarmee je een elektrische auto kunt opladen, maar ook je huishouden van energie kunt voorzien als de zon niet schijnt- een interessante ontwikkeling is, daar was iedereen het wel mee eens. Volgens Aart van Veller van Vandebron zijn we overigens nog niet op het punt aanbeland dat we een dergelijke oplossing nodig hebben. Onze productie van duurzame energie -nu slechts een schamele vier procent- kan zonder problemen nog vervijfvoudigen, zonder dat het elektriciteitsnet instabiel wordt.

Van Veller deed wel een handreiking naar Shell: “We willen allebei dat er minder op kolen gestookt moet worden. Misschien moeten we bij de komende klimaatconferentie in Parijs samen lobbyen voor een hogere belasting op CO2.”

Deel dit artikel