Alain Starke. Foto | Bart van Overbeeke

Ask Alain | Een lezersvraag over libido

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan? Just Ask Alain! Deze keer: een lezersvraag over libido.

De kwestie:

Beste Alain,

Na een uitvoerige discussie over het vrouwelijke libido hebben we besloten om ons tot jou te richten. Wij vragen ons af wanneer mensen een hoger libido hebben. Is dit wanneer de iemand een relatie/scharrel heeft en dus meer kans op seks heeft of juist wanneer diegene vrijgezel is en het dus mist?

Hopelijk kun jij dit vraagstuk met jouw inzichten verhelderen.

Dikke lebber,

Anoniempjes

Het antwoord:

Beste anoniempjes (met een speciaal g-mailadres voor deze vraag),

Als monogame vraag-goeroe kon ik niet aan introspectie doen, dus sprak ik een paar stelletjes op straat aan. De vraag ‘hadden jullie vroeger meer zin in seks dan nu?’ lokte echter weinig vriendelijke antwoorden uit; zeker als de man al voorzichtig knikte, terwijl de vrouw niet wilde antwoorden.

Logischerwijs slingerde ik daarna mijn laptop en Google aan. Hoe handig dit ook was, door alle uitgevoerde zoekopdrachten krijg ik voortaan alleen nog maar Google Ads over marriage counseling, seksspeeltjes en Kim Holland. Vooral dat laatste is verontrustend als Google Safe Search niet aan staat.

Mijn zoektocht was echter niet onvruchtbaar. Opgewonden deel ik met jullie een aantal bevindingen, die jullie anoniempjes hopelijk zullen verleiden tot een diepgaande discussie.

Allereerst moet je het idee van een puur fysiek libido laten gaan, zo ook te lezen valt in ‘Hoe werkt seks: het afscheid van het libido’ van Peter Leusink. Hoewel hormonen een belangrijke rol spelen bij het fysiek opgewonden reageren op seksueel getinte stimuli, zijn de context van deze stimuli en de mentale staat van de persoon minstens zo belangrijk als de stimuli zelf. Immers, een depressieve vrouw in een grimmige omgeving zal anders reageren dan een vrolijke vrouw in een relatie.

Thuiswonende kinderen zijn slecht voor je libido

Zonder context kun je dus niet zeker zijn of iemand binnen of buiten een relatie een hoger libido zal hebben, laat staan wat libido precies omschrijft. Zo kan het zijn dat men avances maakt op seksueel gebied uit puur verlangen, maar ook dat men verveling wil verdrijven of iemands vriend of vriendin wil plezieren. Dus, hoewel sommige studies (bijvooreeld die van T.C. Burnham in ‘Hormones and Behavior’) suggereren dat mannen in ‘committed relationships’ lagere testosteronniveaus hebben dan single bachelors, biedt dit geen inzicht over seksueel verlangen binnen en buiten relaties (wel suggereert een artikel in ‘The Journal of The North American Menopause Society’ dat thuiswonende kinderen slecht zijn voor je libido.)

Als dit geen duidelijkheid biedt, wat kun je dan nog? Het de mensen zelf vragen, zoals ik eerder probeerde. Hier is echter ook een hoop controverse.

Allereerst suggereert onderzoek dat als je het mensen zelf vraagt, dat ze binnen het huwelijk (in de VS) gelukkiger zijn op seksueel gebied en vaker seks hebben dan single mensen. Dit bewijs wordt in het boek ‘The Case for Marriage: Why Married People are Happier, Healthier and Better Off Financially’ helemaal geëxtrapoleerd en gebruikt als bewijs voor ‘lang leve het huwelijk’.

Wie het boek nauwkeurig leest kan twijfelen - de auteurs zijn namelijk dusdanig pro-huwelijk dat ze mogelijk bewijs hebben lopen ‘cherrypicken’. Een aantal andere boeken en artikelen in de Linda, Yes en Cosmopolitan suggereren juist dat vrouwen snel uitgekeken kunnen raken op hun man binnen het huwelijk, terwijl mannen redelijk stabiel blijven.

Rhesusaapjes willen relaties voorkomen middels coïtus interruptus

Dat commitment afstompt schrijft ook Daniel Berger in ‘Wat willen vrouwen?’ en ‘De andere kant van het verlangen’. Hij stelt dat vrouwen een grotere sex drive hebben dan mannen en dat een relatie dit kan afstompen. Hij wijst naar studies met rhesusaapjes die relaties willen voorkomen door seks met mannetjes af te breken (coïtus interruptus), zodat ze beschikbaar blijven voor andere mannetjes.

Hoewel dit laatste wellicht promiscu klinkt, is het beeld van de ‘seksueel brave vrouw’ een cultureel fenomeen. Mannen hebben altijd van alles gemogen, terwijl vrouwen voor rust moesten zorgen. Na mijn Google-zoektocht is in ieder geval duidelijk geworden dat dit onterecht is: Mannen en vrouwen lijken mij redelijk gelijkwaadig qua sex drive.

Een eenduidig antwoord heb ik niet op jullie vraag. Dus, lieve anoniempjes, ik weet niet uit welke geslachten jullie praatclubje bestaat, maar vergroot de groep. Neem mannen én vrouwen, neem mensen van verschillende leeftijden, neem verschillende nationaliteiten en praat maar. Wellicht komen jullie er dan achter, want ik kom er niet uit.

Eén ding is wel zeker: Vrouwen komen niet van Venus en mannen ook niet van Mars. Yvonne Kroonenberg is fictie.

Kusje,

Alain

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan?Just Ask Alain!