RUG leidt ranglijst domste universitaire reclameleuzen

Ranglijst domste leuzen negeert TU/e

'Born leaders reach for infinity'. Met die slogan gaat de Rijksuniversiteit Groningen voorlopig aan kop in de ‘Domheidsranking 2016’. Het kritische Platform H.NU stelt er de geldverslindende concurrentie tussen universiteiten mee aan de kaak. De TU/e komt vooralsnog niet eens voor op de ranglijst.

Universiteiten besteden veel te veel geld aan marketing, vindt het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten, eind 2013 voortgekomen uit een groep ontevreden wetenschappers. Het hekelt “de dure maar vaak onzinnige reclameleuzen waarmee universiteiten zichzelf op de borst kloppen”.

Iedereen kan via internet meestemmen op de domste leus. Uit de tussenstand blijkt dat de leus van de Rijksuniversiteit Groningen op de meeste weerstand stuit. Op grote afstand volgen de Universiteit Leiden (‘Excelleren in vrijheid’) en de Universiteit van Amsterdam (‘We are U’).

In totaal dingen dertien Nederlandse universiteiten mee naar de dubieuze titel. Opvallend genoeg komt de TU/e, net als de Rotterdamse Erasmus Universiteit, helemaal niet voor in de lijst. Waaróm het Eindhovense 'Where Innovation Starts' in de ranking ontbreekt? Hans Radder van het Platform H.NU, verbonden aan de Vrije Universiteit, laat weten: "Wat de EUR en TU/e betreft: bij hen heb ik geen systematisch gebruik van een leus kunnen vinden. Ik heb er wel uitvoerig naar gezocht".

Hoe uitvoerig die zoektocht daadwérkelijk is geweest, is overigens maar de vraag. Wie googelt op 'slogan technische universiteit eindhoven', krijgt als eerste treffer een pagina op de TU/e-site over het waarom van 'Where Innovation Starts'. Daarmee geconfronteerd zegt Radder: "Ik heb eerst naar advertenties in kranten gekeken. En als ik daar niets vond, naar de websites. Bij de TU/e vond ik niet, wat ik noemde, systematisch gebruik zoals je dat bij andere universiteiten wél ziet".

Wel lijkt Radders opmerking te passen bij de uitkomsten van een imago-onderzoek naar de TU/e uit 2005, waarbij deelnemers de slogan weliswaar als passend en geloofwaardig bestempelden, maar ook als weinig origineel of opvallend.

Op 1 februari wordt de ‘winnaar’ bekendgemaakt.

Update 10 november 2015: Platform H.NU laat weten dat het de TU/e alsnog heeft toegevoegd aan de lijst.

Update 1 februari 2016: De verkiezing is gesloten, Groningen de 'glorieuze' nummer 1. De TU/e eindigde onderaan de ranglijst.