De ZES kijkt of het cadeau gaat passen in MetaForum.

Strik om zweefvliegtuig

Het zweefvliegtuig dat de Zweefvliegclub Eindhovense Studenten aan het College van Bestuur wil schenken, zal 7 december officieel overhandigd worden. Het is een ander vliegtuig dan de ZES er eerder voor uitkoos. ZES-leden hebben de SZD-24C Foka er helemaal voor gepimpt.

Om de universiteit te bedanken voor alle hulp die ze gedurende haar tweeënvijftigjarig bestaan ontving, bedacht ZES deze zomer dat er een groot cadeau moest komen. Omdat een Roemeens zweefvliegtuig, een I.S.-28 B2 uit 1978, toch niet meer de lucht in mocht, leek het een goed idee om deze te schenken. Het CvB wilde de kist graag in ontvangst nemen en gepland werd dat de kist voor aanvang van dit collegejaar aan het plafond van de overkapping van de markthal van MetaForum zou hangen.

Maar door veranderde wetgeving heeft de I.S.-28 B2 toch kans weer te gaan vliegen. Werktuigbouwkundestudent Jasper Spanjaards, ‘secretaris der ZES’: “Het is hierdoor mogelijk om een licentie te verkrijgen waardoor hij weer luchtwaardig kan worden verklaard. Hoofdzakelijk was dit de reden om voor een ander exemplaar te gaan, namelijk de SZD-24C Foka. Die is beschikbaar gesteld door een ZES-lid. Hij gaf zijn kist graag een tweede leven op deze manier. Hoewel het uiteraard iets persoonlijks is, vind ik deze kist veel gaver om te zien, zeker nadat we de kist een andere kleur hebben gegeven.”

Leden van de ZES hebben het zweefvliegtuig overgespoten in de kleur blauw die past in de TU/e-huisstijl. Het motto is pas bij de onthulling op 7 december goed te zien. Dit pimpen kostte de nodige tijd en de vertraging van het project is er deels door te verklaren. “We zijn wel zestig uur bezig geweest. Een stuk langer dan we doorgaans nodig hebben voor het onderhoud van een kist. Overigens was ‘het kontje’ kwijt. Dat hebben we geheel opnieuw ontworpen en 3D geprint”, zegt Spanjaards.

Momenteel laat de ZES de ophangconstructie maken en monteren door een externe partij. “We hebben er alle vertrouwen in dat de kist op tijd hangt”, zegt Spanjaards, die een week na onthulling samen met andere leden van het 57ste bestuur zal worden uitgehamerd. “Voor mij is het een mooie afsluiting van twee jaar bestuurswerk.”

Hoe de onthulling precies vorm krijgt is nog niet duidelijk. “Belangrijk is dat het zweefvliegtuig er mooi hangt en de gedachte erachter duidelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat het een strakke toevoeging zal zijn aan de Markthal. Er komt een bord bij dat het idee er achter uitlegt, deze is nog in de maak. Het is nu wachten tot de ophangconstructie klaar is.”

Naschrift 27 november: Wegens een communicatiefout binnen het staalbedrijf dat de ophangconstructie zou maken, wordt het niet mogelijk het zweefvliegtuig op 7 december te overhandigen. ZES stelt dit voor -nog- onbepaalde tijd uit.