TU/e zoekt nieuwe naam voor Hoofdgebouw

Het Hoofdgebouw van de TU/e gaat na ruim een halve eeuw anders heten. Het gebouw wordt gerenoveerd en verdient daarna een nieuwe naam, zo vinden het College van Bestuur en de Raad van Toezicht van de universiteit. TU/e’ers wordt gevraagd over de nieuwe naam mee te denken.

Vertigo, MetaForum, Flux - de hedendaagse gebouwnamen klinken nadrukkelijk anders in de oren dan het vroegere T-hoog, de W-hal en N-laag. De nieuwe naam van het Hoofdgebouw moet logischerwijs dan ook passen in de actuele namencollectie, benadrukt de namencommissie van de TU/e.

Enkele andere criteria voor de nieuwe naam zijn dat deze niet direct mag refereren aan (een van) de gebruikers, dat de naam moet passen bij de uitstraling van het gebouw, dat geen sprake mag zijn van een afkorting of persoonsnaam en dat de naam niet kwetsend mag zijn. Los hiervan worden voorstellen uiteraard beoordeeld op originaliteit en creativiteit.

Suggesties voor de nieuwe naam kunnen, inclusief onderbouwing of toelichting, worden ingediend tot 23 november. De namencommissie buigt zich vervolgens over alle inzendingen om hieruit een shortlist van tien namen te filteren. Deze top-tien wordt eerst voorgelegd aan vertegenwoordigers van de toekomstige gebruikers van het gebouw; naar aanleiding daarvan worden één of twee namen gekozen die worden voorgelegd aan het College van Bestuur. Het bestuur stelt de nieuwe naam uiteindelijk vast.

De nieuwe naam wordt in januari 2016 bekendgemaakt. De renovatie van het gebouw is dan nog in volle gang, de oplevering staat gepland voor medio 2018. Het gebouw biedt vanaf het einde van dat jaar onderdak aan de faculteiten Industrial Engineering & Innovation Sciences en Industrial Design, aan acht ondersteunende diensten en aan het College van Bestuur.

Het Hoofdgebouw, naar een ontwerp van het bureau van S.J. van Embden, werd in september 1963 officieel geopend. Het eerste schetsontwerp van het gebouw dateerde van zes jaar daarvoor. De bruinrode laagbouw werd eind jaren negentig van de vorige eeuw verbouwd door Wytze Patijn.