TU/e’ers populair onder recruiters

De bezitters van een TU/e-bul zijn gewild op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder ruim zesduizend universiteiten. In de Global Employability University Survey 2015-2016 van de Times Higher Education World University Rankings staat Eindhoven op de 103e plaats.

De TU/e is 21 plaatsen gestegen in vergelijking met vorig jaar. Van de Nederlandse instellingen doen alleen de TU Delft (75) en de Erasmus Universiteit Rotterdam (85) het beter. De top van de lijst wordt gedomineerd door Amerikaanse en Britse universiteiten, met op nummer 1 Harvard University uit Boston.

Het onderzoek is gedaan in opdracht van het Franse adviesbureau voor human resources Emerging. Daarvoor zijn vragen voorgelegd aan 4.600 recruiters van grote ondernemingen in 21 landen.

De Employability-ranglijst wijkt af van andere universitaire rankings, omdat voor dit onderzoek met name gekeken wordt naar de praktische kennis, vaardigheden en inzetbaarheid van afgestudeerden, en niet zozeer naar de kwaliteit van onderzoek en onderwijs. Daaruit blijkt dat een ingenieursdiploma van de TU/e een hoge baangarantie biedt.

Rector magnificus Frank Baaijens van de TU/e is blij met het oordeel van Times Higher. Hij ziet in de uitkomst van de Employability Survey bevestiging van de accenten die Eindhoven legt in haar onderzoek en onderwijs. “Het onderzoek laat zien dat het koppelen van excellent onderwijs aan excellent onderzoek door de industrie gewaardeerd wordt.”

De Times Higher Education World University Rankings behoort tot de top-drie van meest invloedrijke universiteitsrankings wereldwijd. Het is de enige wereldwijde lijst die onderzoeksgedreven universiteiten beoordeelt op criteria als onderwijs, onderzoek, kennisoverdracht en internationalisering.

The Global Employability University Survey verschijnt sinds 2010.

Bron: Persteam TU/e