Studenten Jordi Hendriks, Pieter Swerts en Youri Meijer ontvangen hun trui.

Warm cadeau voor afgestudeerde bachelors

Wie aan de TU/e een bachelordiploma in ontvangst mag nemen, krijgt er sinds kort een warm cadeau bij: een donkerblauwe trui met capuchon en een wit TU/e-embleem met de tekst 'Eindhoven University of Technology' en het oprichtingsjaar 1956.

Het cadeau is bedacht in navolging van het alumnigeschenk voor masters: een rode bewaarkoker voor de bul. Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, vertelt dat de trui een dubbel doel dient. “We wilden graag een cadeautje om onze waardering uit te spreken voor de prestatie van de afgestudeerde bachelorstudenten. We wilden daarnaast graag iets dat zou bijdragen aan het vormen van een TU/e-community. Voor de rest hebben we vooral de studenten gevolgd. Die kwamen uit op een hoodie.”

De dean hoopt dat een flink aantal studenten, door het dragen van de trui, wil laten zien het fijn te vinden om bij de TU/e-community te horen, “net zoals dat gebeurt aan vele Amerikaanse universiteiten”.

Masterstudent Teun Minkels bepleitte in oktober in een column nog dat TU/e-studenten vaker een kledingstuk van de universiteit zouden moeten dragen om “iedereen te laten zien dat je trots bent om aan de TU/e te studeren”. Het leverde hem een mailtje van het Communicatie Expertise Centrum van de universiteit op. “Ze waren toevallig net op het idee gekomen een trui te schenken.”

Zelf heeft hij een pen gekregen bij zijn bachelordiploma Technische Natuurkunde. “Ik heb hem nog wel, maar ik zou hem even moeten zoeken.” Het mooie aan de speciaal ontworpen trui is volgens Minkels de klassieke stijl. “Je ziet in het midden het motto van de TU/e ‘Mens agitat molem’ - daar houd ik van.”

Studenten Youri Meijer, Pieter Swerts en Jordi Hendriks kregen op 12 november hun bachelordiploma Technische Bedrijfskunde én een tegoedbon voor een hoodie. Ze wisselen die vijf dagen later in voor een trui in de juiste maat bij de student shop in MetaForum.

“We zijn er hartstikke blij mee”, zegt Meijer. “We zijn trots dat we hier studeren. We doen hem misschien wel aan in het buitenland.” Swerts vult aan: “We trekken hem niet aan als we op stap gaan in Maastricht, maar ik ga hem wel dragen bij het sporten. Niet als ik voetbal, maar wel bij de warming-up voor fitness.”

Een pen zou de drie vrienden niet bekoren. Swerts: “Een pen heeft geen waarde voor mij. Die zou ik kwijtraken. Met de trui kúnnen we tenminste iets, het is een echte herinnering. Een diploma ligt ongezien in een kluis.” Meijer trekt de trui na het passen niet meer uit, zo mooi vindt hij hem. “Hoewel hij wel erg warm is.”

In oktober, de eerste maand dat de truien werden uitgereikt, heeft de student shop 145 studenten geholpen aan een exemplaar in de juiste maat. Op kleur kan niet gekozen worden; zowel de dames- als herenversie is donkerblauw, de kleur die - net als donkerroze - bij de TU/e-huisstijl hoort. De trui is niet te koop en van een andere kwaliteit dan die in het assortiment van de TU/e-winkel.