Beeldhouwen met ijs: "Vergeet niet foto's te maken"

Een blok ijs in een kartonnen doos; beitels, zagen en schuurpapier en een paar uur de tijd voordat je blok gesmolten is. Twee dozijn Natuurkundestudenten trokken maandagmiddag bekijks in de Markthal, waar de stukken ijs in de rondte vlogen en de vloer steeds natter werd.

De workshop ijssculpturen maken was een activiteit van studievereniging Van der Waals (Technische Natuurkunde) in het kader van het 55-jarig bestaan van de vereniging. Beeldend kunstenaar Madeleine van Drunen verzorgde de workshop namens Kunstgras Events. “Je heb hooguit een uur of drie voordat het ijs is gesmolten”, waarschuwde ze. “Vergeet vooral niet om tussendoor foto’s te maken.” Want een tastbaar bewijs van hun creatieve activiteiten konden de studenten uiteraard op hun buik schrijven.

De klank van de beitels in het ijs veranderde van toon naarmate het ijs zachter werd en een groter deel van de blokken ijs was weggebikt en –gesmolten. Sommige studenten probeerden een ‘kop’ te maken, waarvoor eerst de hoeken het veld moesten ruimen. Een andere populaire vorm was de bokaal. De echt overmoedigen waagden zich aan een draak. En drie teams, alle van het dispuut Hotwheels, poogden een rolstoel uit het ijs tevoorschijn te toveren. “Ons dispuut bezit een rolstoel”, zo verklaart Peter de Vrieze. “Die staat ook in ons logo. Daarom houden we een wedstrijd wie de mooiste rolstoel kan maken.”