Chef-kok zoekt perfect zachtgekookt ei tijdens TU/e-college

Welke TU/e-student levert het perfecte zachtgekookte ei? Begin december komt chef-kok Evert Thielen van de Gertruda Hoeve in Breugel dat beoordelen tijdens een college in het kader van het mastervak Physics of Engineering Problems. ‘The Perfectly Boiled Egg’ is een kennismakingsopdracht om warmtegeleiding te leren simuleren.

Het perfecte zachtgekookte ei - wie zijn online zoekmachine ernaar laat speuren, krijgt een scala aan tips, tricks, plannen-van-aanpak en (semi-)wetenschappelijke beschouwingen voorgeschoteld. Van de fysische hoed en rand van dit kookproces zal de gemiddelde (hobby)kok maar weinig weet hebben, maar de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde bouwt er een heuse opdracht voor masterstudenten omheen.

Comsol Multiphysics is het softwarepakket waarmee deelnemers aan het keuzevak Physics of Engineering Problems voor deze opdracht aan de slag gaan. Studenten leren middels simulatie in een aantal stappen een warmteprobleem oplossen, waarna ze niet alleen hun theoretische bevindingen moeten presenteren, maar deze ook in de praktijk moeten brengen.

Tijdens een college op 4 december koken ze zelf een ei met behulp van een thermometer en kookwekker, om zo voor publiek te testen of hun simulatie wel klopt, vertelt Jan-Jaap Koning, coördinator van de ontwerpersopleiding Design and Technology of Instrumentation bij Technische Natuurkunde.

Chef-kok Evert Thielen van het Breugelse restaurant Gertruda Hoeve komt tijdens het college begin december testen welk ei het predicaat ‘The Perfectly Boiled Egg’ mag dragen. Volgens Koning, wiens mede-docent Hjalmar Mulders de kok benaderde, was Thielen direct enthousiast over de studentenopdracht en houdt het ultieme zachtgekookte ei ook de culinaire kenner nog altijd bezig: “Hij vertelde dat hij voor het koken zijn eieren altijd even op en weegschaaltje legt om het gewicht in grammen te meten”.

De clou, zo weet Koning inmiddels, is dat het eigeel niet meer dan 70 graden Celsius mag worden, maar wél minimaal 65 graden Celsius moet hebben bereikt om de aanwezige bacteriën uit te schakelen - terwijl het eiwit bij 100 graden te héét is. “Dan wordt dit iets te hard en rubberig.”

Koning bestempelt de ei-opdracht als een opwarmertje. Studenten kunnen daarna uit een selectie opdrachten van bedrijven kiezen met welk simulatieprobleem ze de rest van hun vijf studiepunten voor het vak willen verdienen.

Studenten kunnen zich nog tot 18 oktober via OASE aanmelden voor het vak Physics of Engineering Problems (vakcode 3ME120). Het mastervak borduurt voort op het basisvak Modelleren van het Bachelor College en leert aankomend ingenieurs fysische problemen te tackelen en simulatiemodellen te maken.
Het vak (verplicht voor natuurkundemasters die het certificaat Physics Engineering willen behalen) is toegankelijk zonder specifieke voorkennis en staat daarmee open voor studenten van alle faculteiten.