De miljarden van minister Bussemaker

Het ministerie van OCW is een duur ministerie voor de schatkist. Er gaat maar liefst 34 miljard euro naar Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Wat doet minister Jet Bussemaker met die miljarden?

Het meeste geld gaat naar het primair en voortgezet onderwijs, maar ook de studiefinanciering is een flinke kostenpost. Verder subsidieert het ministerie van OCW organisaties als de Landelijke Studenten Vakbond en gaat er geld rechtstreeks naar hogescholen en universiteiten voor onderwijs en onderzoek (de eerste geldstroom).

Ook de ov-studentenkaart neemt in 2016 een flinke hap uit het budget, maar dat wordt in 2017 en in de jaren daarna weer minder. Dat heeft een administratieve reden: een deel van het geld wordt eerder overgemaakt dan eigenlijk nodig is.