Hoger onderwijs verliest geduld met Rijksbegroting

Het kabinet moet nu al extra investeren in het hoger onderwijs, vinden hogescholen en universiteiten. Ook studentenorganisaties willen niet wachten tot het nieuwe leenstelsel eindelijk geld oplevert.

De onderwijsbegroting voor 2016 is als de stilte voor de storm: nu verandert er weinig, maar dankzij het nieuwe leenstelsel komen er over een paar jaar miljoenen vrij. Het duurt immers even voor de studenten die nu lenen hun schuld gaan terugbetalen.

Maar voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen wil dat onderwijsminister Jet Bussemaker dat geld eerder inzet. Nu het beter gaat met de economie, kan dat volgens hem prima. “Versneld investeren in het hoger beroepsonderwijs, zal zich ook versneld terugbetalen in het aanjagen van de kenniseconomie.”

Ook universiteitenvereniging VSNU roept de minister op “om de broodnodige investeringen te versnellen en te verhogen”. Verder wijst voorzitter Karl Dittrich erop dat er voor de Nationale Wetenschapsagenda, die binnenkort wordt gepresenteerd, geen extra geld wordt uitgetrokken. “Zonder financiële middelen zal de agenda niet meer dan een symbolisch wensenlijstje zijn.”

Ook studenten zijn teleurgesteld in de begroting voor 2016. “Het is niet duidelijk hoe de onderwijskwaliteit voor de huidige studenten verbetert”, zegt Sara Spano van de Landelijke Studenten Vakbond. “Van alle mooie beloften zien we nog weinig terug in daden.”

Linde de Nie van het Interstedelijk Studenten Overleg vult aan: “Het gesteggel over bedragen en beloftes moet afgelopen zijn. Wees eerlijk naar studenten en geef openheid van zaken.”