Stop op werven buitenlandse studenten niet aan de orde

Het Eindhovens Dagblad meldt vandaag dat de TU/e een stop zou willen zetten op het actief werven van buitenlandse studenten. Rector Frank Baaijens laat echter weten dat de TU/e wèl actief blijft werven, maar dat de universiteit daarbij nog sterker gaat sturen op kwaliteit. Collegevoorzitter Jan Mengelers stelt dat er gerelateerd aan de beschikbare financiële middelen wel grenzen zijn aan de groei.

Baaijens sprak gisteren tijdens de opening van het academisch jaar de verwachting uit dat de TU/e de komende jaren nog zal groeien naar een omvang van 12.000 studenten. “Wellicht zelfs nog iets daarboven.” Op dit moment zijn dat er zo’n 10.000. Dit collegejaar verwelkomt de universiteit 2.700 nieuwkomers.

Ook het aantal buitenlandse studenten neemt fors toe, met maar liefst een kwart tot het aantal van 575. De werving van buitenlandse studenten komt niet op een laag pitje te staan, zegt Baaijens. “Internationalisering van de universiteit is ook voor onze educatie van enorm belang. Het is een groot goed voor iedereen.”

Wel gaat de TU/e in haar werving nog sterker sturen op kwaliteit dan op kwantiteit. “Een verdubbeling van 600 naar 1.200 buitenlandse studenten kan”, verzekert Baaijens, “maar lukt niet op korte termijn. Een fasegewijze groei kan de universiteit echter wel aan.”

Collegevoorzitter Jan Mengelers is verheugd over de klare taal van de rector. “Het is niet zo dat we van alles gaan blokkeren, maar laat duidelijk wezen dat er grenzen zitten aan dit succes. De kunst is om onze universiteit beheerst en gecontroleerd te laten groeien. Voorop blijven staan de kwaliteit van ons kleinschalig onderwijs, het persoonlijke karakter, het menselijke gezicht en andere sterke punten van de TU/e. Als we dat -door het huidige succes en met extra instroom uit het buitenland- niet meer kunnen waarmaken, dan zullen er of meer financiële middelen beschikbaar moeten komen of moeten er grenzen aan de groei gesteld worden. De omvang van onze wetenschappelijke staf moet hoe dan ook gelijke tred houden met de studentenpopulatie.”

Mengelers laat er geen misverstand over bestaan dat de universiteit bovenal gaat voor handhaving en borging van hoogstaand onderwijs en onderzoek. “Het zal uit de lengte of uit de breedte moeten komen. Kwaliteit versus kwantiteit. Wij kiezen voor kwaliteit. Bovendien zal iedereen moeten beseffen dat door de wereldwijde competitie er ook enorm aan de talenten uit onze wetenschappelijke staf getrokken wordt. Nederland kan niet blijven stilzitten en denken dat we op de huidige manier bij de top van de wereld kunnen aanhaken”.

Bron: Persteam TU/e