TU/e start studentencompetitie biosensors

Honorsstudenten van de TU/e organiseren voor komend jaar een nieuwe internationale studentencompetitie, SensUs, waarin deelnemende teams zelf een biosensor moeten ontwikkelen. De finale van de wedstrijd is op 9 en 10 september 2016 in Eindhoven. Studenten die aan de competitie willen deelnemen, kunnen zich nu aanmelden.

SensUs is een project van de honorstrack ‘Molecular Health Sensors Challenge’ onder leiding van hoogleraar Menno Prins. Voor de zestien studenten van het organiserend team valt het opzetten van deze nieuwe competitie samen met het honorstraject dat zij in hun tweede en derde jaar volgen.

Voor deze eerste editie is het aantal deelnemende teams dat zich mag inschrijven beperkt tot vijf - afkomstig van de KU Leuven, het Imperial College uit Londen, de universiteit van Uppsala (Zweden), Danish Technical University en de TU/e. Het organiserende team doet zelf niet mee aan de competitie.

De bedoeling is dat de deelnemers een biosensor ontwikkelen die een bepaalde biomarker (een molecuul dat informatie geeft over ziekte of gezondheid) kan aantonen in bijvoorbeeld bloed, urine of speeksel. Welke biomarker wordt gezocht, en in welk medium, daarover blijven de deelnemers nog in het ongewisse tot 4 januari, wanneer de specs waaraan de biosensor moet voldoen bekend worden gemaakt.

Het organiserend team is opgesplitst in de afdelingen Logistics, Technology en Communication. Ze zijn momenteel druk bezig met de voorbereidingen, zoals het regelen van een locatie op de campus voor de finale, vertelt Martijn Buijvoets, student Scheikundige Technologie en Technische Bedrijfskunde. Hij maakt deel uit van het subteam Logistics. “De deelnemers zullen meerdere dagen in Eindhoven verblijven, dus we willen ze ook een programma aanbieden met activiteiten.”

Ook binnen de afdeling Technology is nog genoeg te doen, benadrukt Anne de Dreu, studente Medische Wetenschappen en Technologie (MWT). “We moeten bijvoorbeeld nog bepalen voor welke biomarker we een sensor willen laten ontwikkelen, en aan welke regels die moet voldoen.”

“De overkoepelende gedachte achter de competitie is dat we de ontwikkeling van biosensoren willen stimuleren”, vult Tamar van Asch (Communicatie, eveneens MWT) aan. De teamleden leggen uit dat je bij zo’n biosensor moet denken aan bijvoorbeeld de glucosetest waarmee je zelf eenvoudig je suikerspiegel kunt meten met een druppel bloed, of de bekende zwangerschapstest. Een soort draagbare laboratoria dus, die ter plekke en snel een uitslag geven. “We verwachten bij SensUs overigens geen apparaatjes die je in de hand kunt houden”, licht De Dreu toe. “Dat is te hoog gegrepen. Maar ze moeten wel op een tafel passen.”

Begeleider Menno Prins, als hoogleraar Molecular Biosensors for Medical Diagnotics een expert op het gebied van biosensoren, hoopt dat naarmate het vakgebied zich ontwikkelt, ook de doelstellingen van de competitie naar boven bijgesteld kunnen worden. “Het zou prachtig zijn als de deelnemers over tien of twintig jaar een sensor kunnen bouwen die je in een infuus kunt integreren en die direct meet of de patiënt een ontsteking heeft, of hartschade heeft opgelopen.”

TU/e-studenten die willen meedoen aan deze eerste editie van SensUs, kunnen zich aanmelden via de website.