Gronings corps komt drie ton tekort na lustrumfeest

De Groningse studentenvereniging Vindicat zit met een gat van drie ton op de begroting van het lustrumfeest. Het hele festijn heeft in totaal zo’n 2,5 miljoen euro gekost.

Vorig jaar bestond studentencorps Vindicat tweehonderd jaar en dat werd gevierd met een twee weken durend feest op het voormalige terrein van de Suikerunie in Groningen. Daar stond onder meer een ‘chique dag’ (20.500 euro) op de agenda, een ‘vriendjes van vroeger dag’ (6.200 euro) en een ‘zwembadparty’ (88.800 euro).

Maar voor het lustrum losbarstte, begon de voorpret al. Zo werd er onder meer een ‘Stadjersweek’ voor Groningers georganiseerd van 35.000 euro, of een symposium dat bijna 39.000 duizend euro kostte in plaats van de begrote zesduizend euro. De feestelijke bekendmaking van de kleuren van het lustrum kostte zo’n 5.600 euro.

De totale kosten bedroegen 2,5 miljoen euro, blijkt uit de begroting die door weblog 925 online is gezet. “Het werd allemaal groter dan voorspeld”, erkent Vindicat-voorzitter Marijn Achtereekte. “Maar niet alleen de kosten zijn hoger dan verwacht, de opbrengsten ook.” Vindicat verwachtte een opbrengst van zo’n 1,8 miljoen, blijkt uit de begroting, maar er kwam 2,2 miljoen binnen. “Helaas niet genoeg om alle extra kosten op te vangen.”

Die zijn volgens Achtereekte vooral veroorzaakt door extra schoonmaak en beveiliging, en doordat een tent op het feestterrein geluidsdicht moest worden gemaakt. Hij benadrukt dat de lustrumcommissie geen enkele blaam treft. “Er zijn in veertien dagen tijd 45.000 mensen langsgekomen. Het was een waanzinnig evenement.”

Vindicat heeft het begrotingstekort deze week besproken met de leden en die reageerden volgens Achtereekte allemaal positief. “Er werden allerlei creatieve oplossingen aangedragen om het gat te dichten. Daar gaan we het de volgende vergadering over hebben.”