Blik op de expositievloer van Mind the Step 2015 in het Klokgebouw.

“Inbreng TU/e op DDW moet zo breed mogelijk zijn”

Voor de expositie Mind the Step, waar de drie TU’s eind oktober tijdens de Dutch Design Week hun meest aansprekende ontwerpen showen, is organisator Lucas Asselbergs op zoek naar een zo breed mogelijk aanbod. De DDW biedt studenten, promovendi en onderzoekers een ongeëvenaard podium, aldus het hoofd van Studium Generale. Tot 15 mei kunnen voorstellen worden ingediend.

"Bijdragen uit alle faculteiten zijn meer dan welkom", zegt Asselbergs. "Ten onrechte wordt Mind the Step beschouwd als het exclusieve podium voor Industrial Design en Bouwkunde, de faculteiten die tot nu toe de meeste ontwerpen aandragen. In principe is alle techniek welkom, zolang de vertaalslag naar de gebruiker goed in beeld is gebracht en de maatschappelijke relevantie evident is."

Ieder ontwerp waarin volgens Asselbergs een link wordt gelegd tussen een maatschappelijke uitdaging en technologie maakt kans om geëxposeerd te worden in het Klokgebouw, een van de belangrijkste hotspots van de DDW. Zo stonden er vorig jaar naast de multidisciplinair ontwikkelde racewagen van Inmotion en de elektrische motor van het team Storm, ook de bij Scheikundige Technologie ontwikkelde solarpanels. Werktuigbouwkunde was aanwezig met een industriële drone.

Asselbergs: "Het besef moet doordringen dat dit een unieke kans is techniek en wat het voor mensen doet en betekent, in een brede context te tonen. Idealiter zou de wetenschapper de twist moeten maken van technische binnenkant naar gebruiksvriendelijke buitenkant. Dat kan door een goed prototype, maar soms ook door een film, animatie of storyboard."

Alleen al het publiek dat op de DDW afkomt, zou volgens Asselbergs voor studenten, promovendi en onderzoekers van alle faculteiten de belangrijkste reden moeten zijn om een voorstel in te dienen. “Op de DDW komen mensen af die je nergens anders tegenkomt en die juist hier op zoek zijn naar ideeën en ontwerpen en die mogelijk geïnteresseerd zijn in het investeren in jouw idee of ontwerp. Dat zijn mensen uit het bedrijfsleven en van overheidsinstanties."

In 2015 bezochten maar liefst 300.000 mensen, uit binnen- en buitenland, de DDW. "Waar anders vind je zo’n podium?", zegt Asselbergs. "Burgemeester Rob van Gijzel noemde Mind the Step vorig jaar de meest interessante expositie van de DDW. Juist vanwege het technische aspect dat hier zo sterk vertegenwoordigd is en het onderzoek dat er aangekoppeld is.”

Tot 15 mei kunnen voorstellen ingediend worden, waarna op 23 mei de eerste selectie plaatsvindt en inzenders nog gevraagd kan worden aanvullingen te leveren op het ingediende materiaal. Op 24 juni vindt de definitieve selectie plaats.

Wie nog een voorstel wil indienen kan een mail sturen naar ddw@tue.nl, waarna een toelichting en inschrijfformulier wordt toegezonden. De geselecteerde inzendingen zullen uiteindelijk van 22 tot en met 30 oktober te zien zijn in het Klokgebouw tijdens de DDW.

Zie hier voor de lange versie (11.20 minuten) van de terugblik op Mind the Step 2015.