Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | IJshockey: Icehawks

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: studentenijshockeyvereniging Icehawks.

Kan iedereen zich aansluiten bij jullie club?
“De instroom varieert van ervaren jongens tot studenten die nog moeten leren schaatsen”, vertelt bestuurslid externe zaken Rodger van der Heijden. "Zelf ben ik anderhalf jaar geleden als beginner lid geworden. Eerst meetrainen en als je goed genoeg bent, speel je mee." Stan de Jong, wedstrijdcommissaris, voegt hieraan toe: "We hebben ook een tweede team waar je eerder voor in aanmerking komt!"

Wat is belangrijker: goed schaatsen of goed zijn met de puck?
"In het begin is vooral schaatsen belangrijk", vertelt Rodger. "Als je nauwelijks vooruit komt, word je aan alle kanten voorbij geschaatst!" Secretaris Wouter van Maanen geeft toe dat je ook wel goed met de puck moet kunnen omgaan: "Uiteindelijk zijn het de mensen met het beste schot en de verraderlijke acties die de goals maken."

IJshockey lijkt op het eerste gezicht vooral een fysieke en mannelijke sport. Hebben jullie ook damesspelers?
Rodger: "Ja, zes van de 52 leden zijn vrouw. Dat zijn er te weinig voor een eigen team. Maar ze zijn zeker niet de makkelijksten op het ijs." Icehawks is in ieder opzicht een gevarieerde club, zo legt Stan uit: "We hebben zes verschillende nationaliteiten binnen het team. Naast Nederland zijn Frankrijk, Zweden, Oekraïne, Italië en België vertegenwoordigd binnen de Icehawks. En onze coach, die ons al achttien jaar coacht, is een Canadees."

Zijn buitenlandse spelers vaak beter?
"Meestal wel. IJshockey is in Nederland niet zo’n grote sport en de buitenlandse studenten komen met ervaring binnen", zegt Stan. Ook bij internationale toernooien is dit verschil duidelijk merkbaar. "Het gekste wat we hebben meegemaakt, is toen een bevriende club uit Praag op bezoek kwam. Zij zetten het eerst op een zuipen en speelden ons daarna alsnog helemaal zoek", lacht Stan.

Wat doen jullie eigenlijk als eind maart de banen dichtgaan en jullie het ijs niet meer op kunnen?
"De baan is voor ons nog beschikbaar tot juli", legt Stan uit. "Dan trainen we wel iets minder: een in plaats van drie keer per week. Daarna kunnen we tot augustus even niet het ijs op. Sommigen stappen dan over op inlinehockey: een soort ijshockey, maar dan op straat. Dit is wel een kleiner groepje. Je kunt niet zomaar van het ijs overstappen op inlinehockey. Dat vergt echt andere techniek." Bovendien, zo geeft Rodger aan, doen de Icehawks meer dan hockeyen. "Er zijn ook regelmatig activiteiten zoals teamweekenden en barbecues. Laatst zijn we nog naar de Duitsland gegaan met zijn allen om onder andere een wedstrijd in de Duitse competitie te bezoeken. Daar gaat het er trouwens echt wel wat heftiger aan toe!"

Slaat bij jullie de vlam wel eens in de pan?
"Er zitten zeker wat beladen wedstrijden tussen. Vorig jaar hebben we een felle strijd gehad met de studenten van Groningen en dit jaar met die van Amsterdam. Maar echt gevochten, zoals je in de grote competities wel eens ziet, wordt er eigenlijk niet. Zodra je de handschoenen afdoet, wat het universele startsein van een gevecht is, mag je douchen", sluit Wouter af.

Wat is het gekste dat jullie dit seizoen hebben meegemaakt?
"Een aantal weken geleden speelden we een uitwedstrijd bij de Slapping Studs in Enschede", begint Stan te vertellen. "Na de warming-up, bij de aftrap, viel een van onze spelers iets op aan het ijs: hij stond naar een wak en dus naar de betonnen ondergrond te kijken. De wedstrijd ging niet door en we konden onverrichter zake weer terug.’

Een belangrijk aspect van ijshockey in Amerika is het spektakel eromheen. Hebben jullie muziek tijdens de wedstrijd? En zo ja, hebben jullie een favoriet nummer?
"We proberen wel altijd iemands iPod aan de stereo te hangen voor tijdens dode spelmomenten", zo legt Stan uit. "Vorig jaar hebben we zowel de competitie als het Nationaal Studenten Kampioenschap (NSK) gewonnen en toen was War van Kensington ons strijdnummer. Dat deed het altijd wel goed!"

Facts and figures

Naam: Eindhoven Studenten IJshockey Vereniging Icehawks
Leden: 52
Opgericht:
Kampioen:
Doel:
NSK winnen
Bijzonderheden: Dit jaar bestaan de Icehawks dertig jaar. In plaats van een internationaal toernooi, organiseren ze in april een toernooi waarin verschillende Nederlandse studententeams gemixt worden. Ook bestaat er een alumni-team onder de naam Midnight Mooners.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!