Vandaag zullen in het cortège voor het eerst ook studenten meelopen. Foto | Bart van Overbeeke

Studenten krijgen ‘spreektijd’ tijdens diesviering

Drie studenten en een alumna zullen deze middag tijdens de diesviering in de Catharinakerk een korte pitch verzorgen met als thema ‘Dream & Dare’. De vier lopen ook mee in het cortège. In de zestigjarige geschiedenis van de TU/e is dat een unicum.

“Door studenten dit jaar te betrekken bij de diesviering, zal deze ceremonie ongetwijfeld winnen aan levendigheid”, zegt Maaike van den Boomen, die in februari afstudeerde bij de faculteit Biomedische Technologie en die deze middag ook het podium betreedt. “Mijn eigen afstudeerplechtigheid van enige weken terug vond ik een nogal statisch gebeuren. Iets dergelijks verwacht ik ook bij de diesviering; een ceremonie die met veel protocol is omgeven. Onze speeches zijn dan een mooie levendige toevoeging.”

Hanneke Koppers, hoofd van het Communicatie Expertise Centrum, is ook enthousiast over het initiatief: “Door studenten en een alumna vandaag het podium te geven in de Catharinakerk, tonen we niet alleen wat de universiteit aan talent in huis heeft, maar geven we de dies ook een moderne, frisse twist. We zijn niet voor niets zestig jaar jong.”

Van den Boomen wil nog niet teveel kwijt over waar zij het deze middag over zal hebben tijdens de drie minuten dat zij de achthonderd toehoorders in de Catharinakerk zal toespreken. “Ik ga vertellen over wat allemaal heeft bijdragen aan het bereiken van de plek waar ik nu zit (Van den Boomen werkt momenteel als trainee bij GE Healthcare, red.). En ook wat ik allemaal meeneem van de TU/e in mijn verdere carrière.”

Terugkijkend op de zeseneenhalf jaar dat ze studeerde aan de TU/e, zegt ze dankbaar te zijn met alle kansen die ze gekregen heeft. “Maar je moet die kansen wel zelf pakken. Ik heb in besturen gezeten, veel bedrijven bezocht en zeven maanden onderzoek gedaan aan Harvard. De kleinschaligheid van de TU/e en de korte lijntjes spreken me ontzettend aan. Ik hoop dat dat ook behouden kan blijven nu de universiteit de laatste jaren zo’n sterke groei doormaakt.”

Behalve Van den Boomen spreken vanmiddag ook de studenten Annabel Romijn (Technische Natuurkunde), Robin Junker (Bouwkunde) en Puck Mulders (Technische Informatica). Alle vier zijn ook uitgenodigd om 's avonds aan te schuiven bij het diner met hoogleraren, eredoctoren en genodigden.

De plechtigheid in de Catharinakerk start vanmiddag om 15.30 uur en is ook via de livestream te volgen. Tijdens de plechtigheid zullen ook drie eredoctoraten verleend worden.