Archieffoto Hajraa-feest | Bart van Eijden

Hajraa mag van gemeente permanent tot 3 uur ’s nachts feesten

De gemeente Eindhoven wil de eindtijd van het Hajraa-feest juridisch mogelijk maken in haar beleid, zodat ook in de toekomst tot 3 uur ’s nachts kan worden gefeest. Het evenement van studentenvolleybalvereniging Hajraa wordt daarbij als uniek geval gezien, zodat andere organisaties of personen geen beroep kunnen doen op het gelijkheidsbeginsel. De gemeente neemt het evenementenbeleid Eindhoven-breed eind 2016 onder de loep. De afgelopen editie gold als pilot voor Hajraa en uit een evaluatie bleek dat omwonenden er nauwelijks last van hebben gehad.

De verruimde openingstijden zijn vooral de verdiensten van TU/e-student Daan van Rijen en oud-student Nikolai Gillissen, die zich er al sinds 2014 hard voor hebben gemaakt. Van Rijen noemt het besluit ‘heel tof’. “Dit is precies waarvoor we zo hard hebben gewerkt. Ik zag wel verschillende reacties van mensen die vrezen dat andere evenementen nu ook langer gaan duren – en dat kan ik me goed voorstellen. Maar ze moeten zich wel realiseren dat de Hajraa-feesten een bepaald soort evenement zijn – we hebben geen winstoogmerk en veroorzaken geen overlast. We hebben bovendien steeds goed met de buurt samengewerkt.”

De TU/e mocht dit jaar drie feesten in de markthal van MetaForum houden, die tot 3 uur ’s nachts mogen duren. De eerdere eindtijd was 1 uur ’s nachts. De gemeente Eindhoven heeft de TU/e daar eind vorig jaar toestemming voor gegeven. Dit jaar ging het nog om een pilot en na een positieve evaluatie wil de gemeente gaan vastleggen dat die tijden ook voor de toekomst gelden. Dat gaat dan overigens niet om drie feesten, maar in het bijzonder om de twee feesten tijdens het Hajraa Buitentoernooi. Omwonenden bleken nauwelijks last te ervaren, zo bleek onder meer uit een rondgang onder buurtbewoners die de organisatie maakte en uit het feit dat slechts twee personen op de bewonersavond van de gemeente afkwamen. En die waren positief.

Wethouder Jakob Wedemeijer benadrukt in een brief aan de raadsleden dat het bij Hajraa om een uniek geval gaat. Eind 2016 wordt het evenementenbeleid bekeken, maar het is niet gezegd dat andere evenementen nu ook tot 3 uur mogen duren. In de brief staat vermeld dat de gemeente 'zich er van bewust is dat het wellicht zal zorgen voor meerdere aanvragen om af te wijken van het beleid'. Daarom wordt ook vastgelegd hoe moet worden omgegaan met verzoeken. Het is de bedoeling dat ieder nieuw initiatief met een pilot start en dat duidelijk wordt aan welke voorwaarden moet worden voldaan.