Foto | InMotion

InMotion klaar voor debuut racewagen op circuit Zandvoort

In oktober presenteerde InMotion met de KP&T IM/e zijn eerste auto. Nu, iets minder dan een jaar later, staat het studententeam aan de vooravond van de eerste test. InMotion heeft kunnen afdingen dat de zogenoemde 'shake down' plaatsvindt tijdens de Masters op Circuit Park Zandvoort.

Sinds oktober is het nodige veranderd. De roadmap is geüpdatet en, zo zegt het team, realistischer gemaakt. Dat houdt in dat 2016 en 2017 nog in het teken staan van de KP&T IM/e - de snelste elektrische formule-auto ter wereld, als we het team mogen geloven. Deze KP&T IM/e vormt de basis om technieken te testen voor de IM01, de auto waarmee in 2020 moet worden deelgenomen aan de befaamde 24 uur van Le Mans. In 2019 wordt eerst nog een recordpoging gedaan om het all-time record op de legendarische Nürburgring Nordschleiffe te verbreken

Marc de Mol Moncourt, derdejaars TU/e-student Technisch Bedrijfskunde, nam vorig jaar oktober de taken over als pr-manager. “Ik volg al jaren de Formule 1 en verschillende andere raceklassen. Dit verhaal sprak me dan ook het meeste aan, vandaar dat ik bij dit team ben gekomen.”

Aan het einde van zijn fulltime jaar moet nu de klapper komen: de eerste rijdende meters tijdens een groot raceweekend op het Zandvoortse circuit, waarbij het vooral de bedoeling is om het publiek te laten kennismaken met het team en zijn missie. “We hoeven daar nog niet heel hard te rijden, hij moet het gewoon dóen”, vertelt De Mol Moncourt.

Van een recordpoging, die gepland stond voor afgelopen juni, is ook op 19, 20 en 21 augustus nog geen sprake. “Nee, maar die moet dit jaar nog wel komen”, geeft De Mol Moncourt toe. Race-profs Jan Lammers en Xavier Maassen zijn aanwezig op het circuit om de auto te besturen.

De voornaamste reden waarom het team wat vertraging heeft opgelopen, is het batterijpakket. De eisen die InMotion aan zijn batterijpakket stelt, zijn uiterst gecompliceerd. Uiteindelijk was het sponsor VDL die ervoor zorgde dat het team een geschikt batterijpakket heeft gevonden.

Op het moment dat Cursor het team spreekt, is het nog in afwachting van de batterijen en moet de auto zijn eerste meters vanzelfsprekend nog maken. “Het pakket is momenteel onderweg vanuit China en wordt ergens in de komende dagen hier verwacht. Dan wordt het door VDL geassembleerd en kan het de auto in”, vertelt De Mol Moncourt naast een lege monocoque, die staat te wachten op de nieuwe onderdelen. Maar de woordvoerder maakt zich geen zorgen: “We zijn ervan overtuigd dat alles gaat werken.”

Meekijken via de app

Behalve VDL trok het team ook Tele2 aan als partner. De resultaten van de samenwerking zullen tijdens de shake down al te zien zijn. “Zij helpen ons bij het verzamelen en uitlezen van alle data. In Zandvoort kunnen bezoekers via een app live meekijken naar gegevens uit de auto. Zo kunnen we goed laten zien wie we zijn en wat we doen”, leg De Mol Moncourt uit.

Raceliefhebbers doen er goed aan om de komende tijd de Facebookpagina van InMotion in de gaten te houden. Fans kunnen gratis op bezoek komen tijdens het weekend om de races en de test van dichtbij te bewonderen. Duinplaatsen zijn gratis, maar het team verloot ook een aantal vrijkaarten voor achter de schermen.