INTRO 2016 | City Games: 18 Septemberplein

Spijkerbroekhangen, kruiwagentje spelen, bierblikje koppen, skippybalken en nog veel meer studentenspelletjes werden donderdagochtend gedaan bij de City Games op het 18 Septemberplein. De studieverengingen vermaakten de introkids met originele opdrachten. En met Twister.

Laat groepje Greeny Pants maar lopen in hun knalgroene onderbroekjes die ze over de spijkerbroek heen hebben getrokken. Zodra papa ‘Sjpander’ en mama 'mevrouw Protagoras' wat lamheid bespeuren, gaan ze een spelletje doen dat bestaat uit schreeuwen en bewegen. ‘Spjander’: “Het trekt ze uit de relaxte modus en dan kunnen we weer meedoen aan de spellen die de studieverenigingen ons hier laten doen.”

Bij studievereniging Simon Stevin (Werktuigbouwkunde) vonden ze dat de magere Intro-ontbijtjes wel aangevuld mochten worden met een vette hap. Hun nieuwe instroom staat om tien uur echter nog niet te springen om de frikadellen-estafette aan te vangen. “Jongens, iederéén moet het doen. Doe het maar nu, dan zijn jullie er vanaf”, klinkt het over het plein. Pim Bals van de introcommissie van Simon Stevin snapt dat gebrek aan enthousiasme eigenlijk ook wel weer. “Ze hebben net hun ontbijt op; om een uur of twaalf zal het wel beter gaan.”

Even later stellen de koperblazers van brassband Aeris zich op voor de gevel van de Zara. “We maken reclame voor muziekverenigingen Quadrivium en StudentProof; we treden deze week vier keer op”, licht bandlid Laurens van Heesch toe. Dit optreden is semi-illegaal, aangezien de cultuurverenigingen eigenlijk op het Stadhuisplein thuishoren.

Eigenlijk is het 18 Septemberplein te klein voor het spel van GEWIS-dispuut ATHENA: ‘maak een zo lang mogelijke kledinglijn’. Vanaf de Bijenkorf schiet de lijn van een groepje Wiskunde & Informatica voorbij de C&A de Demer in. Het introgroepje heet “We hebben echt geen paddo’s op” en dat is een treurig slechte woordgrap omdat hun gadget juíst een paddenstoelenhoed is. Maar ze winnen wél.

De ruimte die de studieverenigingen op het 18 Septemberplein kan gebruiken is kleiner dan de Centrale Intro Commissie gedacht had. Tot hun verrassing werd door een organisatie die komend weekend het nieuwe kindertelevisieprogramma Soy Luna gaat promoten een rolschaatspiste opgebouwd. De houten vloer is naar schatting 15 bij 12 meter groot. “Er had een gevaarlijke situatie kunnen ontstaan met onze heftruck en voorraadbusjes en al die bewegende studenten”, zegt een bouwer. “Maar gelukkig ging alles goed.” De oplossing zat in het gebruik van wat rood-wit afzetlint.