INTRO 2016 | City Games: Stadhuisplein

De sport-, cultuur- en gezelligheidsverenigingen mochten donderdagochtend op het Stadhuisplein invulling geven aan het thema City Games. Dat leverde onder meer bierpulschuiven, zaklopen, levend tafelvoetbal en touwtrekken op. Plus maar liefst twee varianten van Twister.

Het Eindhovens Studenten Corps (E.S.C) had een luchtkussen geregeld, en het was expliciet niet de bedoeling dat deze zou blijven staan. Af te lezen aan de lange rij die zich voor de attractie vormde, was die opdracht aan de introgroepjes wel besteed. Met veel enthousiasme werd het opgeblazen gevaarte bestormd met de intentie om het om te laten klappen. Legden de nuldejaars net iets te weinig gewicht in de schaal, dan waren de dames van het E.S.C niet te beroerd om het laatste zetje mee te geven.

Bij gezelligheidsvereniging Demos konden de introgangers hun sjoelvaardigheden inzetten bij het bierpulschuiven. Op een steenworp afstand klinken met enige regelmaat woeste oerkreten: het blijken touwtrekkers te zijn, aangespoord door de ‘Europese’ vereniging AEGEE. Na wat uitleg van kandidaat-voorzitter Daan de Graaf wordt het concept duidelijk: op de tegels zijn de landen Duitsland en Frankrijk getekend, de student in lederhosen stelt een Duitser voor, en de jongen met de alpinopet, stokbrood en glas rode wijn is uiteraard een Fransman. Beide nationaliteiten trekken om het hardst de macht naar zich toe, geholpen door de langskomende groepjes studenten.

De studentensportverenigingen, verenigd in de ESSF, hebben dit jaar de handen ineengeslagen en regelden een zevental spellen – van flessenvoetbal, een ludieke estafette met koekhap- en zaklooponderdeel tot levend tafelvoetbal. Hiermee drukken ze hun onderlinge verbondenheid uit, zegt werktuigbouwkundestudent Roderik Blok – zelf een kayakker van kanovereniging Okawa. “Daarom hebben we ook de begeleiding bij de spellen volledig gemengd.”

De Fin Eetu Närhi, aankomend student Software Science, oefent met een Nederlande collega verwoed de beste techniek voor de drie meter die hij zo dadelijk zaklopend moet afleggen. Zijwaarts hupsen gaat verbazingwekkend goed, lijkt het – hoewel je met deze techniek wel het risico loopt de controle te verliezen. Je moet alles zo goed mogelijk proberen te doen, vindt de Fin. Zelfs dit soort studentikoze spelletjes. “That is the best way to live life”.