Racewagen blijft in Zandvoort in pit

Aan de elektrische racewagen KP&T IM/e van studententeam InMotion is dit weekend in Zandvoort met man en macht gewerkt, maar gereden heeft hij niet. Het Zandvoort Master Weekend 2016 zou de kick-off zijn voor de testperiode van dit prototype, maar door technische problemen en slecht weer rolde het team van de ene uitdaging naar de andere.

“Het publiek heeft de aanwezigheid van InMotion zeker opgemerkt”, zegt mede-oprichter Johan van Uden, “maar ze heeft de wagen niet zien rijden.” En dat was zeker de bedoeling bij de publieksdagen van het Zandvoort Master Weekend. Het doel om het ronderecord van het studententeam Forze Delft af te pakken en naar Eindhoven te brengen dit jaar, blijft overigens onveranderd.

Vrijdag na het opbouwen van KP&T IM/e bleek al bij de laatste checks dat er problemen in de kabelboom waren. Ook op de Automotive Campus in Helmond, waar de vijftig studenten de afgelopen twee jaar de wagen ontwikkelden, had de elektrische racewagen zijn wielen nog niet gebruikt. De bijgestelde plannen waren dat in Circuit Park Zandvoort de eerste meters gereden zouden worden.

“We hebben zo hard mogelijk geknokt om de auto op de baan te krijgen, maar het is helaas niet gelukt. We hebben heel hard gewerkt en weinig geslapen”, vertelt Van Uden, verantwoordelijk voor de elektronica van de wagen. ”Bij een prototype als deze gebruik je nieuwe technologieën en kom je nou eenmaal onverwachte dingen tegen. We werkten op de grens van het mogelijke.”

Zaterdagnacht leken de problemen opgelost. Het team dat het low voltage system beheerde, zette de wagen aan en zag zowel via de PC als op de ontwikkelde app dat alle meetwaarden doorkwamen. Ze gaven de wagen over aan de werktuigbouwkundigen die het accupakket er in hebben gezet en deden zelf een hazenslaapje.

Maar helaas kwam het high voltage system niet in orde. Van Uden: “Veiligheid gaat echt voor alles, we durfden geen risico te nemen. Op dat moment was er geen tijd meer om het pakket uit te bouwen voor een check en het vervolgens weer terug te plaatsen. Je wilt koste wat kost voorkomen  dat het accupakket in brand kan vliegen. Ook wil je niet rijden in de regen –zeker niet als eerste rit- en wachten tot de buien over waren was geen optie.”

Dat het vijfkoppige stichtingsbestuur zondagmiddag moest vertellen dat het ‘over en uit’ was, was volgens alumnus Automotive Technologie Van Uden een emotioneel moment. “Dit is niet het resultaat waar we op hoopten.”

Nu gaat InMotion rustig in hun werkplaats in Helmond uitzoeken wat de oorzaken van de storingen zijn. De teamspirit is volgens Van Uden hoger dan ooit en de studenten zijn zeker van plan dit jaar nog het ronderecord te verbreken. Van Uden: “Dat kan zonder publiek tijdens een gesloten testsessie. We hoeven alleen de baan maar af te huren en te laten zien wat onze racewagen kan.”