De STORM Wave bereikte gisteren probleemloos het Roemeense Timisoara.

STORM toont veerkracht en zet wereldreis voort

De studenten van STORM Eindhoven hebben de problemen met hun inverter opgelost. Het euvel dat het team gedurende de eerste dagen van hun World Tour teisterde, lijkt met behulp van de leverancier te zijn verholpen. Het team dat met de zelfontwikkelde elektrische motor STORM Wave in tachtig dagen de wereld rondreist, heeft na een rust- en reparatiedag op dinsdag de reis gisteren weer zonder problemen kunnen hervatten. Vandaag gaat men richting Sofia.

De studenten reden woensdag probleemloos de 550 kilometer van Wenen naar Timisoara in Roemenië. Gisteren kreeg het team ook voor de eerste keer te maken met controles aan de grens. Dit verliep volgens teamlid Maartje Verhoek zonder grote problemen: “Vandaag was een supergoede dag! We begonnen allereerst met een rijdende motorfiets. Vervolgens zijn we door twee landsgrenzen heengegaan, waar ook de douane enthousiast was!”

Afgelopen dagen heeft het team dankbaar gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de Technische Universiteit in Wenen en gisteravond werd  het team op de Polytech Universiteit ontvangen in Roemeense Timisoara. Voor een groep zeer enthousiaste studenten deed STORM zijn verhaal. Woordvoerder Bas Verkaik vertelde eerder al aan Cursor dat de evenementen goed verlopen. “De mensen zijn gewoon heel enthousiast en vinden het gaaf om te zien. We kunnen onze boodschap goed overbrengen en we worden goed ontvangen”, vertelde hij na het eerste event in München.

Vandaag rijdt het team naar de Bulgaarse hoofdstad Sofia en vervolgens door naar Istanbul. Verkaik vertelt dat ook dit nog spannende dagen worden: “Het wordt een lange dag over 60- en 80-kilometerwegen. Daarnaast zullen we in Bulgarije ook gaten in de wegen tegenkomen. We rijden er gelukkig met een busje voor en als we voor het donker op onze plaats van bestemming zijn zal het wel meevallen. Bovendien hebben we op het DAF-terrein ook getest onder dit soort omstandigheden, dus het moet goedkomen”, vertelt Verkaik vol vertrouwen. Ook de busjes zijn van sterkere schokbrekers voorzien.

Verkaik ziet ook positieve kanten aan de problemen die het team in de eerste dagen moest overwinnen. “Het is misschien ook wel goed geweest voor het team dat we de problemen zo vroeg zijn tegengekomen. Het zet het team op scherp en het is direct voor iedereen duidelijk dat het niet zomaar een reisje is maar ook keihard werken.”

Ondanks de haperingen in de eerste dagen zijn de studenten nu goed onderweg en hebben ze over aandacht ter plekke niet te klagen. Verkaik: “Ik denk dat we hebben aangetoond grote uitdagingen aan te durven gaan en over doorzettingsvermogen te beschikken. Het oplossen van het probleem met de inverter was een grote test voor het team en voorlopig lijkt het erop dat we zijn geslaagd!”