Foto | Bart van Overbeeke

Binnenkijken bij Tachos

Mogen we even rondneuzen in jullie huis? Wie wonen er, wat betalen jullie aan huur? Waar schamen jullie je voor en waar zijn jullie trots op? Cursor kijkt elke twee weken binnen bij een studentenhuis. Deze keer: Tachos, aan de Fuutlaan 47.

Aantal bewoners: acht Thêtanen, ze noemen zich Thachozen en vormen géén dispuut.
Meest trots op: zilveren medaille die oud-bewoner Dirk Lippits in 2000 won op Olympische Spelen in Sydney.
Schamen zich voor: binnenkant van het keukenkastje met schoonmaakspul.
Studentenhuis sinds: 1973.
Huurprijs: 250 euro.
Bijzonderste bewoner: Dirk Lippits dus. Het blik dat hij in Sydney won, heeft nog maanden als hanger aan de toiletdoortrekker gehangen.

Foto's | Bart van Overbeeke

Géén dispuut, wel veel tradities en gebruiken en geboden. Vóór je huisgenoot bent, ben je ongeveer een jaar lang feut. Je wordt pas feut nadat je een geslaagd feest op je eigen kamer gaf en iets deed met een fotolijstje. Toen was je nog logé, de status waarin je binnenkwam. Om van feut naar huisgenoot te promoveren, moet je een presentatie over je eigen eigenschappen geven.

Aan het plafond hangt een halve ‘vier’ en waarom ook niet? De wederhelft hangt in een van de drie andere Thêta-huizen: Liqorice. Toen preses Arnoud Hilhorst (Werktuigbouwkunde) en Tim Henssen (Fontys) nog logés waren, hebben zij de pracht en de praal in de boot gehangen.

Ken je het begrip ‘terugdeinzen’? Gebeurt vanzelf wanneer je op de bovenste verdieping het toilet wilt binnengaan. (De pot is nog bruiner dan de wastafel.) Veel van de plaatjes zijn opgehangen door Dirk Lippits; als je ‘blikt’ bij een 2000m-wedstrijd mag je hier namelijk naaktfoto’s ophangen.

Johann Slabber (Technische Bedrijfskunde, linksboven op de foto) zei het al: “Alles is hier een wedstrijd”. Dus ook bij het poseren wordt er geduwd en getrokken. Er staan twee Tims op deze foto, daarom wordt de ene Mo genoemd (Tim Henssen, rechtsonder) en de andere Nimo (Tim Hübener, Software Science, linksonder). Rechtsboven Arnout Hilhorst.

Stel je voor: vier hoofdjes aan de linkerkant met open monden op tafelbladhoogte en rechts groepsgenoten die bitterballen over de tafel sjoelen. Dan heb je een beeld van de introductietijd van Thêta-leden. De sjaars lopen ieder jaar langs de vier Thêta-huizen voor opdrachtjes.

Handig, zo’n muur voor polls.