Siya Wang. Foto | Bart van Overbeeke

Living on campus | “Ik ben niet zo gek op het Nederlandse weer”

De Chinese Siyu Wang (24) woont sinds augustus in Aurora en dat bevalt hem erg goed. Het overtrof zijn verwachtingen, aangezien de foto’s die hij van te voren zag van de kamers en het complex niet heel aantrekkelijk waren. Veel van zijn vrienden kozen ervoor om in Amerika, Engeland of Canada te studeren, maar hij wilde graag iets anders.

“Ik wilde graag in het buitenland mijn major doen, en de opleiding Industrial Design in Eindhoven is heel goed. Ik ben al een keer op vakantie in Amsterdam geweest en dat sprak me erg aan. Nederlanders zijn erg aardig en open, maar ik ben niet zo gek op het Nederlandse weer.

In China zijn er veel beperkingen in je major, er zijn vrijwel geen materialen of faciliteiten die je kunt gebruiken om een prototype te maken. Je kunt er alleen met je mentor of medestudenten over praten. Dit in tegenstelling tot Nederland waar deze faciliteiten wel aanwezig zijn om iets concreets te realiseren, want maken van een ontwerp of echt product spreekt mij juist erg aan.

Een groot verschil tussen China en Nederland is het winkelen. Vooral het bestellen van eten kun je in China bijna 24 uur per dag doen, waardoor ik zelfs ’s nachts kan genieten van eten. In Nederland moet je doorgaans eten voor 20.00 uur bestellen.
Een ander verschil is dat er in Nederland fietspaden zijn, dat is gemakkelijk en vooral veilig. In China zijn er weinig fietspaden, dat maakt het fietsen in China erg gevaarlijk.

Ik houd van de feesten die hier worden georganiseerd, bijvoorbeeld op de faculteit bij de studievereniging. Dat vind ik veel leuker dan alleen maar met elkaar te praten. Ik vind de Nederlandse mensen wel een beetje ‘gek’, ze kunnen feesten tot 06.00 uur in de ochtend. In China is dit niet gebruikelijk.

Na mijn afstuderen wil ik graag in Nederland blijven voor een stage, maar ik probeer eerst komend jaar mijn vakken te halen.”