Foto | iStockphoto

Redactie Cursor zegt papier vaarwel in 2018

Cursor verdwijnt als papieren uitgave en gaat in januari 2018 volledig online verder. Komend jaar wordt een overgangsjaar, waarin het Cursor-team die transitie gaat voorbereiden. De redactie vindt deze verandering noodzakelijk om het journalistieke werk gedegen - en innovatiever - te kunnen blijven uitvoeren. Ook moet cursor.tue.nl nadrukkelijker een platform worden voor de hele TU/e-gemeenschap. De redactieraad en het College van Bestuur stemden al in met het voornemen.

Door de papieren versie van Cursor te laten vervallen, krijgt de redactie meer tijd voor gedegener journalistiek werk, legt hoofdredacteur Han Konings uit. “De afgelopen jaren zijn er naast de krant allerlei andere kanalen bijgekomen, die tijd en aandacht vragen. Dat leidt tot een versnippering van werkzaamheden, waarbij wel elke twee weken een blad geproduceerd moest worden.”

In het komende jaar gaat de redactie de overgang voorbereiden. De frequentie van de papieren Cursor wordt om die reden teruggeschroefd naar eens per drie weken. “We willen onszelf op deze manier tijd geven om serieus aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een nieuwe responsive site, die bijvoorbeeld ook op de smartphone goed te lezen is”, aldus Konings. Andere zaken die voorbereidingstijd vragen zijn het aanbieden van video’s en longreads, waarmee langere verhalen prettig online te lezen zijn.

Zichtbaarheid en contact

Zichtbaarheid en contact leggen met de gemeenschap staan hoog op het lijstje. Konings: “We zijn op zoek naar een locatie waar we goed zichtbaar zijn en mensen kunnen ontvangen. Ondertussen onderzoeken we of we kunnen samenwerken met bijvoorbeeld Studium Generale en andere TU/e-instanties. We willen graag meer middenin de gemeenschap opereren. Daarom zijn we van plan om studenten aan te trekken om bij ons journalistieke ervaring op te doen.”

Uit het lezersonderzoek dat Cursor begin dit jaar liet uitvoeren en waar vijfhonderd studenten en vijfhonderd personeelsleden hun medewerking aan verleenden, werd duidelijk dat de site en de facebook-pagina van Cursor inmiddels de best gelezen nieuwskanalen zijn. Uit dat onderzoek bleek ook dat het vooral de medewerkers zijn die met zestig procent de papieren versie nog steeds belangrijk vinden. Bij de studenten ontlopen de groepen die print wel of niet belangrijk vinden elkaar nauwelijks: 42 procent tegen 43 procent. In totaal gaf twintig procent van de respondenten aan Cursor waarschijnlijk niet meer te lezen als er enkel nog een digitale versie zou zijn.

“We hebben er het volste vertrouwen in dat we ook na het verdwijnen van de krant de lezer zullen weten te bereiken. Als het aan ons ligt zelfs nog beter dan nu”, vertelt Konings. “Blijvende zichtbaarheid en een nieuwe manier van werken zijn daarbij essentieel. Daarbij vragen we uitdrukkelijk ook om input van de gemeenschap.”

Input

De redactie zal regelmatig updates geven van de vorderingen. We staan natuurlijk open voor suggesties en zoeken TU/e’ers die een rol willen spelen in het proces, bijvoorbeeld in een klankbordgroep. Die kunnen zich aanmelden via de mail.