Verticaal twister.

Verticaal twisteren primeur tijdens Van Lint-sportweek

Linkerhand op geel, rechtervoet op groen. Zolang er nog niet teveel alcohol in het spel is, is een potje Twister doorgaans best te doen. Tijd voor wat meer uitdaging, vonden studentenklim- en bergsportvereniging ESAC en studentensportkoepel ESSF, met een verticaal in plaats van een horizontaal speelveld. ‘Vertical Twister’ is daarmee het nieuwste programmaonderdeel van de traditionele Van Lint Studenten Sport Week (LSSW), dit jaar van 19 tot en met 22 december.

Zo’n tweeduizend sportievelingen doen er naar verwachting mee aan ‘Van Lint’ 2016. Sportkoepel ESSF gaat uit van vier- tot vijfhonderd deelnemers per dag, verdeeld in teams, van wie sommige meerdere dagen meedoen, vertelt ESSF-voorzitter Ruben Kwant.

Nieuw onderdeel is ‘Vertical Twister’, dat op het programma nog vermeld staat als boulderen. Een ideetje van de klimmers van ESAC, vertelt Kwant, die het een puik idee leek om de bekende Twister-mat eens te kantelen. In een van de hallen van het Studentensportcentrum komt dinsdagavond een kleine boulderwand met klimgrepen in geel, groen, blauw en rood, waaraan deelnemende teams zich vast moeten zien te houden.

Voor wie toch de klassieke horizontale positionering prefereert: later in de week staat ook een andere Twister-variant op de agenda, Twister XL. Dit spel wordt gelijktijdig door vier teams gespeeld op een grote opblaasbare mat.

Inschrijven voor de verschillende onderdelen kan nog tot en met komende vrijdag, 16 december. Dat wil zeggen: voor die sporten waar nog plekken vrij zijn. Rolstoelbasketbal, bumperball en kanopolo zaten snel na de opening van de inschrijvingen al vol. “Zoiets als volleybal is natuurlijk heel leuk, maar dat kun je ook gewoon zelf doen. Waterpoloën met kano’s of rolstoelbasketbal kun je normaal niet zomaar doen, dat vraagt toch iets meer organisatie”, verklaart Kwant de populariteit.

Op woensdag is er de hele avond een extra activiteit, waarmee ESSF geld hoopt in te zamelen voor het goede doel. In het zwembad gaan steeds twee deelnemers de strijd aan op surfplanken, vanaf welke ze mogen proberen de ander met een stok van schuim van zijn of haar plank te slaan. De winnaar krijgt een diner voor twee bij een Javaans restaurant. Deelname kost twee euro per persoon, de opbrengst is voor de stichting Miles for Muscles.

Thema van de Van Lint Studenten Sport Week is ‘flowerpower’, waarmee de organisatie aanhaakt op het zestigjarig bestaan van het Studentensportcentrum. Het thema komt onder meer terug in de feesten na afloop van elke sportavond en in de aankleding van de kantine. “Maar we hopen natuurlijk dat ook veel deelnemers verkleed komen”, zegt Kwant.

De finales van alle sporten zijn op donderdagavond 22 december.