Startup onthult prototype eerste Solar-Bike op TU/e

Prototype eerste Solar-Bike op TU/e onthuld

Het prototype van de eerste Solar-Bike, kortweg S-Bike, is dinsdagmiddag in het Auditorium gepresenteerd. De elektrische fiets zonder stekker is ontwikkeld door het Eindhovense Solar Application Lab (SAL), in samenwerking met onder andere de TU/e. Professioneel wielrenner Tim Kerkhof onthulde de tweewieler.

Energie opwekken op kleinere oppervlaktes en dus ook op je fiets: “Hoe Hollands wil je het hebben?”, zegt Marc Peters van SAL. Volgens de oprichter en eigenaar van de startup valt er nog een wereld te winnen als het gaat om zonne-energie, alleen al omdat nu nog veel opgewekte zonne-energie verloren gaat. Daar komt bij dat veruit de meeste forenzen, die volgens onderzoek gemiddeld zeventien kilometer afleggen naar hun werk, nog altijd voor de auto als vervoermiddel kiezen: slecht voor het milieu, files gegarandeerd.

Ook Alfons Bruekers, directeur operations van de drie strategic areas van de TU/e (Energy, Health en Smart Mobility), ziet kansen - onder meer voor de universiteit. Want, zo twittert hij dinsdagmiddag naar aanleiding van de onthulling van de S-Bike: “De fietsenbranche loopt qua innovatie vijftien jaar achter op automotive”.

De accu voor de elektrische trapondersteuning van deze S-Bike laadt zichzelf op via zonnecellen die in het voorwiel verwerkt zijn. TU/e-studenten hielpen bij de ontwikkeling door onder andere een haalbaarheidsstudie te doen naar het productidee.

Niels Kleemans, masterstudent Human Technology Interaction, is één van de studenten die zich - via TU/e SURE Innovation, dat excellente masterstudenten en bedrijven koppelt - met het project heeft beziggehouden. “Mijn taak was om uit te zoeken wat de klant graag wil en deze wensen vervolgens te vertalen naar vereisten voor de Solar-Bike. Het is leuk om te zien hoeveel energie en enthousiasme er in een team ontstaat als je samen aan een project werkt dat bijdraagt aan een schonere toekomst.”

De startup SAL is ook gevestigd op het TU/e-terrein en dat is niet voor niks. Peters: “We kunnen gebruik maken van de hier aanwezige kennis.” Ook is de universiteit volgens hem betrokken bij de vervolgstappen, waaronder het testen van de gebruikte technologie op een tiental fietsen.

“Het lijkt me wel wat om een campusfiets te introduceren; dat geeft ons de mogelijkheid om in een real-life situatie te testen of alles naar behoren functioneert.” De cellen moeten bijvoorbeeld onder alle weersomstandigheden werken, “ook op een regenachtige dag in september”. Verder mikt SAL op een lichtere accu en moet de fiets hufterproof zijn.

Pas daarna, naar verwachting begin 2017, volgt volgens Peters de stap naar de markt. Achter de schermen vinden volgens hem al gesprekken plaats met verschillende geïnteresseerde partijen. SAL is nog dringend op zoek naar investeerders “die vertrouwen hebben in dit product en die Nederland-fietsland verder op de kaart zetten”. De fiets gaat uiteindelijk naar verwachting tussen de 2.300 en 2.400 euro kosten.