Een hersencel in putje | SEM-afbeelding uit het lab van Regina Luttge.

Europese beurs voor platform hersencellen

Regina Luttge, universitair hoofddocent in de groep Microsystems (TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde), krijgt van de European Research Council een Proof of Concept Grant van honderdvijftigduizend euro om een micro-bioreactor voor hersencellen verder te ontwikkelen. Luttge is de enige TU/e’er die de beurs in deze ronde ontvangt. Van de 135 toegekende subsidies gingen er achttien naar Nederland.

De Proof of Concept Grants worden slechts toegekend aan onderzoekers die al eerder een Europese beurs hebben gekregen. Met het geld kunnen ze een vinding die voortkomt uit dat onderzoek bijvoorbeeld verder ontwikkelen, patenteren, of onderzoeken of er een markt voor bestaat.

Microtechnologe Luttge ontwikkelde in het kader van haar ERC Starting Grant-project een speciale micro-bioreactor voor hersencellen, waarin de cellen worden gevangen in een patroon van in silicium geëtste putjes. Elk putje is verbonden met een minuscule elektrode, waarmee de elektrische activiteit van de cellen kan worden gemeten. Met de Proof-of-Concept Grant wil Luttge onderzoeken hoe deze microreactor geschikt gemaakt kan worden voor commerciële toepassing in de neurowetenschap.

Nederland doet het, zoals wel vaker bij Europese subsidierondes, opvallend goed bij de Proof of Concepts. Alleen het Verenigd Koninkrijk (22 beurzen) en Spanje (20) krijgen er meer. Duitsland, een veel groter land als het gaat om wetenschappelijk onderzoek dan Nederland en Spanje, moet het doen met vijftien beurzen.

In de volgende papieren uitgave van Cursor, die op 4 februari verschijnt, is meer te lezen over het onderzoek van Regina Luttge.