Geen backpackavontuur, wel basisbeurs

Scholieren hebben de afgelopen jaren eieren voor hun geld gekozen. Omdat de basisbeurs ging verdwijnen, namen veel minder jongeren een tussenjaar dan voorheen.

Veel havisten en vwo’ers hebben de afgelopen twee jaar besloten om na hun eindexamen meteen te gaan studeren, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In 2012 ging zo’n 77 procent van de havisten meteen na hun examen studeren. In 2014 steeg dat naar 83 procent.

In het najaar van 2012 maakte het kabinet bekend dat de basisbeurs zou worden afgeschaft voor alle nieuwe bachelor- en masterstudenten. Dat zou eerst gebeuren per 2014, maar de maatregelen werd uitgesteld naar 2015. Door een tussenjaar te nemen zouden scholieren duizenden euro’s mislopen.

Ook vwo’ers kozen eieren voor hun geld. Van hen ging voorheen zo’n zeventig procent meteen na hun examen studeren. In 2014 steeg dat naar tachtig procent.

Per september 2015 is de basisbeurs echt afgeschaft. Financieel maakt het dus niet meer uit of scholieren wel of geen tussenjaar nemen.

©HOP. Bron: CBS. Percentages tellen niet op tot 100 procent, want leerlingen kunnen bijvoorbeeld ook naar het vwo gaan, overlijden of emigreren.