Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Tennis: E.S.T. Fellenoord

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. In elke aflevering schetsen we een portret van een andere sportclub. Deze keer: studententennisvereniging Fellenoord.

Moet je een stevig balletje kunnen slaan vóór je lid kan worden?
Thomas Tiel Groenestege (vierdejaars Webscience) kan de vraag uit ervaring beantwoorden. Hij is dit jaar lid geworden en kon absoluut niet sporten, laat staan tennissen. “Ik vroeg me wel af hoe het zou gaan, maar het is nog gezelliger dan ik verwachtte.”

Steven Bosch (vijfdejaars Innovation Management en oud-bestuurslid) weet wel waarom Thomas het zo leuk heeft: “Hij heeft ook vrij snel een meisje gezoend.” Thomas legt uit dat hij zijn slag sloeg in Maastricht bij zustervereniging Stennis. “Daar zijn veel meisjes.” Toch zoeken veel Fellies niet per se buiten Fellenoord een partner; de vereniging heeft volgens voorzitter Jorrick Sleijster (derdejaars Software Science) ‘heel veel stelletjes’.

Komen jullie vaak van de campus af?
Fellenoord heeft veel contact met zusterverenigingen Stennis, Chip & Charge uit Amsterdam en het Groningse T.C. Veracket. Ze gaan naar elkaars open toernooien en die zijn meerdaags. Dan blijven ze slapen in zelf meegebrachte tenten. “In de kerstvakantie zijn we met twintig Fellies naar Groningen geweest. Toen sliepen we bij tennissers thuis”, zegt Steven.

Lopen hier veel toppers rond?
Jorrick: “Echte top-honderd-spelers zul je hier niet zien, of bij andere studententennisverenigingen.” Zelf heeft hij een rating van 3.2 “Maar dat zegt niet zoveel”, zegt hij. We nemen aan dat hij het getal achter de punt bedoelt, want als je in de drie zit, ben je gewoon heel goed. Beginner Thomas is een 8.9, hij moet eerst een paar potjes winnen om te stijgen.

Waar blinkt Fellenoord in uit?
“Wij zijn goed in dubbelen”, zegt Steven. “Ik spreek voor mezelf, maar ik neem veel Fellies mee: wij vinden singelen niet zo leuk.” Ook bij het drankje achteraf is het gezelliger om een dubbelpartner te hebben, vinden ze allemaal.

Is hier ooit iets bijzonders gebeurd?
Bij het jaarlijkse toernooi ‘Fellenoord open’ is in 2014 de beveiliging langs geweest met een inderdaad zeer bijzondere boodschap. Op camerabeelden zagen zij dat er twee studenten met iets heel anders bezig waren dan met tennissen. Ze waren op het dak van het paviljoen de liefde aan het bedrijven. Steven, die toen in de organisatie zat: “We weten het niet zeker, want ze hebben het nooit toegegeven, maar wij vermoeden dat het een vrouw uit Maastricht was en een man van de TU/e.” Steven weet dat het niet heel makkelijk is om op het dak te komen. “Ik vind het een heel onlogische plek om seks te hebben. Dat gaat veel makkelijker op baan 7.” Heeft ie van horen zeggen.

Facts and figures

Naam: E.S.T. Fellenoord

Opgericht in: 1970

Aantal leden: 430 (eenderde hbo-student, tweederde TU/e-student). 240 volgen training, de groepen zijn net niet vol.

Doel van dit jaar: Beetje blijven groeien en even gezellig blijven als de afgelopen jaren. Wens: iets meer naamsbekendheid krijgen bij TU/e’ers.

Bijzonderheid: Het is de grootste studentensportvereniging van de TU/e.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!