Nanny Fund vergoedt oppas bij conferenties

Bij de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica kunnen onderzoekers met kinderen sinds 1 januari geld krijgen uit een speciaal ‘Nanny Fund’. Het fonds, gelinkt aan de Vici-beurs van hoogleraar Bettina Speckmann, vergoedt onder meer reis- en verblijfkosten van kinderen en een eventuele oppas bij conferentiebezoek. Het Nanny Fund moet zo bijdragen aan gelijkere kansen voor mannen en vrouwen in de wetenschap.

Het nieuwe Nanny Fund bevat een bedrag van vijftigduizend euro uit het Aspasia-programma van NWO, dat gericht is op ‘een evenredige vertegenwoordiging van vrouwen in de hogere wetenschappelijke rangen’. Universiteiten die naar aanleiding van een toegekende Vici-subsidie besluiten om een vrouw te bevorderen tot hoogleraar, komen in aanmerking voor een extra vergoeding van honderdduizend euro, waarvan minimaal de helft moet worden ingezet voor diversiteitsbeleid.

In december kondigde hoogleraar Applied Geometric Algorithms Bettina Speckmann in haar intreerede aan dat zij haar Aspasia-subsidie, in samenwerking met de faculteit Wiskunde & Informatica, wil inzetten om onderzoekers met jonge kinderen de gelegenheid te geven om te reizen.

Voor jonge onderzoekers, zoals promovendi en postdocs, is het essentieel om aanwezig te zijn op belangrijke conferenties in hun vakgebied, legt Speckmann uit. “Als je jonge kinderen hebt, is dat vaak lastig. Je hebt meestal eigenlijk geen gelegenheid om zomaar een week op conferentie in Amerika te gaan. Als de moeder reist en de kinderen nog klein zijn, dan gaan die vaak mee. Maar je kunt kinderen ook niet op de hotelkamer achterlaten. Je hebt dus iemand nodig die met je meereist en op de kinderen past. Daar is echter geen budget voor en voor mensen aan het begin van hun carrière zijn die kosten gewoon niet op te brengen.”

Het Nanny Fund, dat de reis- en verblijfkosten van kinderen en oppas vergoedt bij dergelijke conferentiebezoeken, past binnen de emancipatiedoelstelling van het Aspasia-programma, omdat het in de praktijk vooral de moeders zijn die door de zorg voor kinderen in hun carrière belemmerd worden. Maar ook vaders komen in aanmerking voor een bijdrage uit het fonds, benadrukt Speckmann. Bovendien kunnen ook de kosten van een oppas aan huis in principe uit het fonds worden vergoed.

Medewerkers van W&I kunnen de komende drie jaar een bijdrage uit het Nanny Fund aanvragen onder het menu Reisvergunning Buitenland in MyTU/e. De verzoeken worden beoordeeld door P&O-adviseur Charl Kuiters van Wiskunde en Informatica. Vooralsnog gaat hij ervan uit dat het fonds ophoudt met bestaan als de vijftigduizend euro op is. “Maar als het een groot succes blijkt, dan kan het College van Bestuur natuurlijk besluiten om dit initiatief voort te zetten.”

Een leuk detail: het logo van het Nanny Fund, met een silhouet van nanny Mary Poppins, is door bedenker Speckmann zelf gecreëerd met behulp van software voor curved schematisation die in haar eigen groep is ontwikkeld.