Parkview in wording.

Nieuwbouw woontoren nadert hoogste punt

Vandaag wordt begonnen met de bovenste verdieping van het nieuwe flatgebouw dat gebouwd wordt op de campus, tussen Traverse en de Dommel. Vanaf augustus zullen de woningen verhuurd worden aan internationale studenten en promovendi van de TU/e zodat zij er voor het nieuwe collegejaar kunnen intrekken.

De bouw, in opdracht van Vestide (dat een onderdeel is van Woonbedrijf Eindhoven) gaat voorspoedig. Bouwbedrijf Huybregts-Relou heeft tot nu toe geen tegenslagen gehad. Sterker; de bouw loopt voor op planning. Halverwege juli worden de woningen opgeleverd en Woonbedrijf verwacht ze vanaf augustus te verhuren.

Marten Dijkshoorn van Dienst Huisvesting is verantwoordelijk voor de aanbesteding van de ondergrondse infrastructuur en de terreinafwerking. Hij vertelt over de bouw: “Er was uitgegaan van twee werkweken per verdieping maar dat is teruggebracht naar zes werkdagen. Vandaag beginnen ze aan de bovenste verdieping, de veertiende laag. Het kan zo snel omdat de elementen kant en klaar gemaakt worden bij Hurks betonfabriek in Veldhoven. Hier is het inmiddels een stapelkunstje.”

De woontoren, die nog geen naam heeft – hoewel er als werknaam wel Parkview op het spandoek voor de toren staat - is bedoeld om internationale studenten en promovendi van de TU/e te huisvesten. Er is plaats voor 303 personen. Er zijn 121 kleine en 66 grote kamers, 12 zelfstandige tweekamerwoningen en 104 groepswoningen.

De toren is de eerste permanente huisvesting op de campus.  De 186 spaceboxen op de TU/e-campus die Vestide op dit moment verhuurt, zijn in 2005 als tijdelijke oplossing voor kamernood neergezet. Vanaf 16 augustus zullen ze worden ontmanteld. De bewoners ervan hebben eerste keus in de nieuwe toren. De woningen die overblijven, worden aangeboden aan internationale studenten en promovendi van de TU/e.

De huurprijzen zijn volgens Vestide afhankelijk van inrichting, energieprijzen, internet en parkmanagement door de TU/e en daarom nog niet bekend. Wel blijven de prijzen binnen de grenzen die Vestide afsprak met de TU/e: de huurprijs van de studentenkamers in de groepswoningen gaan rond de € 200 kosten. De zelfstandige éénkamerwoningen komen gemiddeld rond de € 350 kale huur te liggen.