Winnaar StukaStrijd Robin Hood.

Stukafest Eindhoven kent gevarieerd programma

De zevende editie van Stukafest Eindhoven, het studentenkamerfestival waar het publiek in drie rondes heel dicht bij diverse artiesten kan komen, wordt gehouden op 23 februari. Er zijn acts in dertien studentenkamers, maar ook zijn er optredens in de Common Room in TU/e’s MetaForum en in café ’t Rozenknopje. Vooraf kun je een Stukahap eten in Soul Kitchen op Strijp-S. De afterparty is als vanouds in de Effenaar.

Een singer-songwriteravond die gehouden wordt in café ’t Rozenknopje  is opgenomen in het programma van Stukafest. Het past prima in de formule: op kleine schaal optredens geven waarbij studenten dicht op de huid van de artiesten zitten. In principe gebeurt het dus in studentenkamers, tussen de bierkratten en boekenkasten. Dit jaar zijn er dertien studentenkamers. Eén act vindt plaats op de campus; in de Common Room zal danser Rocco Vermijs een 'eenmansdans' opvoeren die ‘Hier en nu’ is genoemd.

In drie rondes van een half uur zijn er optredens van bands, dansers, dichters en cabaretiers. In de meeste gevallen is de taal niet van belang, maar vijf keer zullen studenten die het Nederlands niet machtig zijn, weinig meekrijgen van de act. Cabaretier Tom Lash, performers (V)rauw en het Noord Nederlands Toneel zijn puur Nederlandstalig. En dichter Hugo de Haas van Dorsser die zijn act Wordbites noemt, doet het ook in het Nederlands. Ook de dichtvoorstelling van ID-alumni Tom Raijmakers en Banaz Palani, samen ‘To Be Poets’, is Nederlandstalig.

In Nieuwstraat 38 mag de winnaar van de Stukastrijd optreden. Dat is de band Robin Hood, waar Psychology & Technologystudent Martijn Claessens (links op de foto) in speelt. Bestuurslid Vivian van der Burgt (geen student) was er bij toen de strijd om het studentenkameroptreden gestreden werd in het Tuchthuis op Stratumseind. “Het was gezellig druk en de bands speelden er op los om een plek in onze line-up te winnen. De deelnemers waren drie bands, allemaal talenten uit Eindhoven. Het publiek kon haar stem uitbrengen en de jury wees uiteindelijk Robin Hood aan als winnaar.”

Van der Burgt wijst er op dat er voorafgaand aan de rondes een Stukahap te koop is in Soul Kitchen op Strijp-S. “Stukagangers kunnen daar genieten van een heerlijk hapje eten onder het genot van een muziekale openingsact, die we nog zoeken.” Na de rondes is er een eindfeest in de Effenaar waar dj Jumelage, de band Fake Billy and the False Prophets en ZES(live) zullen spelen. ZES(live) is volgens Van der Burgt een opkomend dj-talent.

Stukafest beleeft in Eindhoven haar zevende editie. Fontys is wel een van de sponsoren, de TU/e is dat niet. Van der Burgt: “We krijgen geen sponsoring van TU/e universiteitsfonds omdat dat niet meer in hun beleid past.”

De kaartverkoop is gestart. Online kun je hier tickets kopen en in de week vóór Stukafest is dat ook mogelijk in het Auditorium en bij het Studentensportcentrum. Op de website vind je ook de volledige line-up met artiesteninformatie.