Foto | Rien Meulman

Aanschuiven bij Sibeliuslaan 55

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij Sibeliuslaan 55.

Hoe zitten ze erbij?

Tijdens de zoveelste wolkbreuk in juni zitten de zes eters in de woonkamer op een beige jaren-zestig-bankstel rond een salontafeltje dat wel een likje lak kan gebruiken. De muren zijn verblindend wit geverfd. Op de vloer van rode plavuizen staat verder niet veel meer dan enkele wasrekken (in totaal zijn er vijf in gebruik op dit eetmoment). Tijdens de eerste happen komt het water via de balkondeur naar binnen. Het baant zich een weg richting salontafelpootje. Niemand doet iets. Het gebeurt zo vaak dat ze er niet meer van opkijken.

Wat eten ze?

“Oh, weer chips?”, roept de fotograaf. “Nee, het is een relatief gezonde versie van nacho’s”, verdedigt kok Joost van den Boer (masterstudent Bouwkunde). Veel bonen, drie hele paprika’s en weinig kaas; hij heeft gelijk. Joost kookt graag, en volgens Melissa van de Steeg (alumna BMT en vriendin van bewoner Laurent van den Bos, alumnus Technische Wiskunde) het best. Zijn specialiteit is risotto. Huisoudste, maar níet de baas, Guus Bertens (alumnus Technische Natuurkunde) is dan weer beter in AVG en curry.

Regels?

Die zijn er niet.

Recept: Nachos (voor zes personen)

Bak 750 gram gehakt rul. Laat het uitlekken in een vergiet.

Bak in diezelfde pan 3 uien en een stoplicht paprika. Doe het gehakt er bij. Strooi er 2 zakjes seasoningmix van AH over en 2 blikken tomaten in blokjes.

Verdeel over twee ovenschalen 3 blikken bonen, bijvoorbeeld zwarte bonen in chilisaus, chilibonen en black eyed bonen. Daarover 2 blikjes mais. Dan de toeli (vraag Laurent wat dat is) er op. Afsluiten met halve zak Doritos en beetje geraspte kaas.

Twintig minuten in de oven.

Beste herinnering?

Jet Kooijman, bachelorstudent Psychology & Technology, noemt als leukste wat er in deze woonkamer ooit gebeurde de verjaardag van haar (20) en vriend Thijs Ledeboer (22, vierdejaars Technische Informatica). “Thijs kreeg van de barcommissie van GEWIS een opvouwbare bierpongtafel en toen heeft Michael - die niet van bier houdt, maar wel van Apfelkorn - een paar keer zijn broek naar beneden gedaan. Hij was er zelf ook heel verbaasd over want hij zei telkens ‘Jet, ik heb mijn broek naar beneden gedaan’.”

Wat vinden zij het mooiste of fijnste van het huis?

Jet zou de poster van Jägermeister meenemen als het huis in de fik gaat. Laurent noemt het dakterras als favoriete plek. Joost kan erg genieten van de zonsondergang en Guus zegt iets moois: “het fijnst aan dit huis zijn mijn medebewoners”.

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.