Pokémon GO: “De droom komt uit”

Pokémon pakken op de campus: “Droom komt uit”

In Nederland is de app nog niet eens officieel uit, maar op de TU/e-campus struikel je desondanks al bijna over de Pokémon GO-spelers. Ook zondagavond struinde zeker een twintigtal spelers met mobieltjes over de campus, speurend tot na zonsondergang, vertelt TU/e-beveiliger Wil Bogaars. Vooral rond De Zwarte Doos was het bingo. "Het is een hype, geloof ik. Maar zolang ze niks aparts doen, houden wij ze niet tegen." Cursor hield maandag wél een paar Pokémon-fans tegen en vroeg hen naar de lol van de jacht.

Michiel van Kooten (24), student Innovation Management(op de foto met rood shirt en fiets aan de hand)

Waarom vang je Pokémon?
"Pure nostalgie. Toen ik zes jaar was, kreeg ik mijn eerste kaart, Onyx, van een vriend. ’s Ochtends voordat ik naar de basisschool ging, at ik mijn boterhammetje tijdens tv-kijken naar Pokémon. Ik spaarde kaarten, ruilde die en deed er spelletjes mee."

Wat is de lol?
"Ik herken ze. In deze app zitten de eerste honderdvijftig Pokémon van vroeger. Het is een leuke verbrassing van mijn tijd."

Mooiste vangst?
"Heb ik nog niet. Ik ben net begonnen. Ik had net wel een mooie overwinning in een gym. De vijver naast het Hoofdgebouw is een soort arena waar je Pokémon kunt laten vechten."

Wat is de kracht van het spel?
"Het stimuleert om actief te zijn."

Quintin Reisenberger (rechts op de foto) en Jochem Marinissen, beiden zestien en middelbare scholier

Waarom vang je hier Pokémon?
"We willen de gym veroveren. Dat is nog niet gelukt, onze Pidgeot is nog te zwak."

Wat is de lol?
"Bij Pokéstops kun je dingen krijgen, zoals Pokéballs of eieren. Een ei komt uit als je een bepaalde afstand hebt afgelegd, daarom zie je spelers ook wel rennen. De beste Pokémon komen uit in grotten. Maar daar heb je geen bereik. Dus moet je wel 4G hebben. Wij denken dat dit spel 4G-verkoop stimuleert."

Wat is de kracht van het spel?
"Je krijgt het gevoel dat je nu in de echte wereld Pokémon kan vangen. Vroeger droomden wij daarvan en nu komt dat uit. Bij het uitlaten van de hond loop ik verder, het is nu leuk om boodschappen te doen. Maar het is wel gevaarlijk op de fiets."

Nog iets onverwachts geleerd?
"Ja, het standbeeld waar ik dagelijks langs fiets, is eigenlijk een zonnewijzer."

Leon Pals (23), student Embedded Systems

Waarom vang je Pokémon?
"Ik hoorde het van een vriend in mijn dorp Made. Opeens zei hij: 'Oh, er zit een Electabuzz bij de oude molen, hier een straat vandaan'. Dat is een zeldzame Pokémon en die zijn we toen gaan vangen. Daarna heb ik de app gedownload. En in Breda heb ik een speurtocht gedaan en waterpokémon gezocht bij een riviertje."

Wat is de lol?
"Je kan een Lure (lokaas, redactie) op een Pokéstop zetten als je een bepaald level hebt gehaald. Dan komen daar Pokémon die je kunt vangen, maar er komen ook andere spelers op af. Vanaf level 5 kun je in een team. Ik zit in team Instinct, mijn vrienden zitten in Mystic of Valor. Dan spelen we tegen elkaar."

Wat is de kracht van het spel?
"Het is een soort avontuur. Je komt op plekken waar je nog nooit was en je ontmoet daar mensen die ook spelen."

Pim Booij (20), bachelorstudent Technische Wiskunde

Waarom vang je Pokémon?
"Dat is leuk. Ik speel dit spel al van jongs af aan. Ik had een stapel kaarten en speelde op mijn Gameboy. Sinds deze app uit is, vorige week woensdag, heb ik hem."

Wat is de lol?
"Alles vangen. Er zijn er nu honderdvijftig, dat lukt misschien wel. Als ik moet wachten op een bus of een trein, dan speel ik het. En bij studievereniging GEWIS deed vrijdag iedereen het. Ik geloof dat er nu een battle is tussen Fontys en de TU/e via uitdagingen in de gyms."

Kracht van het spel?
"Het is simpel. Je hoeft er niet veel voor te kunnen. Beetje rondlopen, kijken. Je hoeft niet na te denken."

Mark Willemen (41), medewerker Dienst ICT

Waarom vang je Pokémon?
"Vroeger, ik zat al op het hbo, heb ik het kaartspel Pokémon gehad. Ik speelde ‘Magic the Gathering’, maar jongere neefjes speelden Pokémon en zo heb ik het leren kennen. Nu was ik benieuwd, omdat ik in mijn woonplaats Rijen voor mijn deur mensen zag spelen met de nieuwe app. Toen heb ik het ook gedownload."

Wat is de lol?
"Samen spelen met vrienden. Ik zit in team Valor, net als zij. Je leert ook nieuwe mensen kennen, want iedereen begint tegen elkaar te praten en te vragen: 'Hoe goed ben jij?'. Op de campus heb ik nu al wel tien verschillende Pokémon gevangen."

Wat is de kracht van het spel?
"Nou, ik verwacht wel dat deze hype over enkele weken voorbij is. Ik vind Hearthstone eigenlijk leuker. En bordspelen vooral."

Kim van der Slik (28, links op de foto) en Bodine van der Lubbe (21). Kim studeert af bij Scheikundige Technologie, Bodine loopt er stage.

Waarom vangen jullie Pokémon?
"We wachtten al een half jaar op de app. Destijds was er een prachtig promotiefilmpje." Toen de app vorige week beschikbaar kwam, lukte het Bodine niet meteen om hem op haar iPhone te downloaden, maar Kim heeft hem meteen op haar Android kunnen zetten. "We spelen uit nostalgie. We hadden kaarten en spellen, Bodine had zelfs het bordspel. Op tv hebben we de eerste twee seizoenen gezien."

Wat is de lol?
"Het brengt ons naar buiten. Je loopt langs interessante dingen. Pokéstops zijn kunstwerken of bijzondere gebouwen. We wisten niet hoe populair het was tot we hier op de campus jongens zagen spelen die riepen: 'Oh, kijk, daar moeten we zijn'."

Wat is je doel?
"Alle honderdvijftig verschillende Pokémon verzamelen. Het zou leuk zijn als we daar langer dan een week mee bezig zijn." Op vakantie in Duitsland, Oostenrijk en straks Schotland zal Kim ook zoeken, "maar ik moet dan wel op mijn internetbundel letten".

Wat is de kracht van het spel?
"Iedereen die vroeger Pokémon had, wilde zelf graag in die wereld leven. En nu is dat een soort van mogelijk."