Artist impression van de designcampus in Zhejiang.

Zhejiang en ID starten gecombineerd masterprogramma

Aan de TU/e-faculteit Industrial Design gaat in september de eerste Chinese student van start binnen het zogeheten ‘1+2 Program’. Hij heeft dan voorafgaand aan de Eindhovense master al het eerste jaar van de Chinese ID-master gevolgd. Om het programma extra aantrekkelijk te maken voor talentvolle Chinese studenten, is het tweede Eindhovense jaar collegegeldvrij. Dat tweede jaar volgen ze wel weer in China.

Jun Hu is universitair hoofddocent aan de TU/e-faculteit Industrial Design en is daar tevens de gemandateerde coördinator voor zaken die betrekking hebben op China. Hij is de initiatiefnemer van het ‘1+2 Program’. Volgens Hu combineert dit programma de sterktes van de Eindhovense ID-opleiding met die van de opleiding in Zhejiang.

“In Eindhoven zijn we goed in het conceptueel denken en ontwerpen. Goed kijken naar een doelgroep en het probleem en daar een oplossing voor bedenken. Maar het kost veel moeite om een productierijp prototype gemaakt te krijgen, of om een product überhaupt naar de markt te brengen.”

De mogelijkheden en expertise daarvoor zijn volgens Hu in China juist wel voorhanden. “De onderdelen of componenten voor een prototype kun je daar online bestellen en heb je binnen twee dagen zeker in huis. In Nederland gaat daar veel meer tijd overheen. Als je uiteindelijk iets wil gaan produceren, maak je in China afspraken met één fabrikant en die regelt met zijn toeleveranciers dat het gemaakt wordt. In Nederland is de maakindustrie ook nagenoeg verdwenen.”

In september start bij ID de eerste Chinese student, die dit collegejaar aan de Zhejiang University nog het eerste jaar van de Chinese masteropleiding Industrial Design heeft gedaan. “In dat jaar heeft hij zijn kennis weten bij te spijkeren en is zijn niveau nu dusdanig dat hij gemakkelijk kan instromen in het eerste jaar van de Eindhovense master”, legt Hu uit. “In het afgelopen jaar heeft hij ook zijn Engels op peil kunnen brengen.”

Volgens Hu hebben ID-decaan Aarnout Brombacher en het faculteitsbestuur wezenlijk bijgedragen aan de totstandkoming van dit nieuwe programma en steunen ze het van harte. In het voorjaar van 2017 verwacht hij dat nog meer kandidaten uit Zhejiang instromen.

De concurrentie aangaan

Uiteindelijk is er jaarlijks plaats voor tien studenten. Hu: “Anders wordt het te duur, want voor het tweede Eindhovense masterjaar betalen ze geen collegegeld. Zo maken we dit programma aantrekkelijk en kunnen we de concurrentie aangaan met andere gerenommeerde internationale instituten, die ook op zoek zijn naar Chinees talent.”

Dat tweede masterjaar zitten de studenten overigens wel weer in China, maar ze worden dan intensief begeleid vanuit de faculteit in Eindhoven. "Er zullen ook docenten vanuit Eindhoven die kant opgaan om bijvoorbeeld workshops te verzorgen", vertelt Hu. De masterstudent krijgt na zijn afstuderen twee afzonderlijke diploma's: één van de TU/e en één van de Zhejiang University.

Op dit moment wordt volgens Hu in Zhejiang gewerkt aan de bouw van een soort designcampus, die gefinancierd wordt door de lokale overheid. “Hier zijn straks alle faciliteiten aanwezig die studenten en onderzoekers nodig hebben om prototypes te kunnen maken en die verder te ontwikkelen. In de directe omgeving zit ook nog veel maakindustrie die kan worden ingeschakeld. Voor Eindhovense studenten is het zeker interessant om hier te werken aan hun eindopdracht voor de bachelor of master.” Hu verwacht dat ze er vanaf september 2017 terecht kunnen.