Foto | Bart van Overbeeke

Aanschuiven bij Cyclamenstraat 11

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij Ichthus-huis Cyclamenstraat 11.

Wat is dit voor een huis?
In dit huis - het merendeel van de bewoners is lid van de christelijke studentenvereniging Ichthus - leven acht bewoners op christelijke basis samen. Slechts vijf personen schuiven aan tafel in de ruime woonkamer, annex keuken. “We eten, bidden en lezen samen in de Bijbel”, zegt hoofdbewoner David van der Schoor (vijfdejaars Bouwkunde). “Maar we hebben het niet altijd over het geloof hoor, we praten ook over hoe je dag was”, zegt Roos Krösschell, (tweedejaars Scheikundige Technologie) na een kort gebed dat David uitspreekt voorafgaand aan de maaltijd.

Volgens Roos zou er best wat meer leven in de brouwerij mogen komen, omdat alle bewoners nogal rustig zijn. David: “We zijn als groep inderdaad niet bepaald uitbundig en extravert, maar we kunnen wel één op één goede gesprekken met elkaar voeren.” Roos: “Vooral als we een ontbijtje maken of zomaar wat voor de tv hangen.” De gastvrijheid blijkt uit de vele matrassen die her en her en der in het huis staan opgeslagen. Paula Uittenbogaard (derdejaars Biomedische Technologie): “Iedereen kan hier blijven slapen na afloop van een bal of feest.” Volgens Marjolein van der Heijde, (derdejaars Logopedie) is dit ook een muzikaal huis. Samen met Roos, die evenals Paula ook piano speelt, zingt zij in de band van Ichthus. David draait als dj regelmatig trance op huisfeesten en stond ook op wat grotere christelijke en Ichthus-feesten en David Kortleven (eerstejaars Technische Informatica) speelt eveneens piano.

Welke tradities, gewoontes of bijzondere huisregels hebben jullie?
Naast een jaarlijks huisfeest, regelmatig barbecueën en het jaarlijkse Sinterklaasfeest, roepen ze heel hard, als het eten klaar is: “Eten!” onderaan de trap naar elkaar. “Ook bakken we elk jaar tijdens de Intro samen met de drie andere christelijke huizen in de stad rond de 2.500 pannenkoeken”, vult Paula aan.

Iedere bewoner, die na drie jaar zijn kamer moet verlaten om plaats te maken voor een nieuwkomer, laat zijn handafdrukken achter op een muur in het huis, de Wall of fame. “De huisregel zorgt ervoor dat iedereen die graag tussen gelijkgestemden woont en hier aan een studie begint, de kans krijgt om rustig zijn eigen leven op te bouwen”, aldus David.

Recept: Hamburgers met aardappelen en salade

De kok van dienst, David van der Schoor, had van te voren gewaarschuwd dat hij vanwege tijdgebrek geen culinair hoogstandje zou gaan verrichten. “We eten een gewone pot, niks bijzonders.”

Verwarm de oven voor op 220 C
Was en snijd een krop ijsbergsla in reepjes en vier tomaten in schijfjes
Als de oven warm genoeg is, schud je drie zakken aardappeltjes op een bakplaat en besprenkel je deze met olijfolie
Maak de honing-mosterd dressing van 3 el. olijfolie, 1 el. rode wijnazijn, 1 el. mosterd en voeg daar vloeibare honing naar smaak aan toe
Hussel de sla, tomaten, rucola en de dressing in een saladeschaal door elkaar
Na tien minuten in de oven, haal je de aardappels er weer uit en voeg je er peper en zout of andere kruiden aan toe
Schud de aardappels om en doe ze weer tien minuten in de oven
Ondertussen bak je de vijf hamburgers eerst op een laag vuur, voeg wat kruiden toe, na een paar keer wentelen, zet je het vuur wat harder en dan zijn ze klaar
Na circa tien minuten zijn de aardappels ook gereed.

Eet smakelijk!

Waar moest je aan wennen in dit huis?
Paula verbaasde zich over het feit dat iedereen heel lief met elkaar omgaat. “Bij mij thuis zijn ze veel directer.” Roos kon niet geloven dat David de serie ‘Friends’ niet kende. “Ik heb hem aangeboden alle personages uit te leggen.” David: “Ik zou niet durven.” Roos noemt het een schande. “Want ‘Friends’ is een verrijking van je leven.”

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.