De geitenwollensok voorbij met ‘booming’ energiecongres

Energy storage en smart grids: die thema’s staan centraal tijdens het eerste Energy Now-congres op donderdag 9 juni aan de TU/e. Organisator Team Energy wil studenten en bedrijven (van startups tot multinationals) bijeenbrengen en hen samen laten nadenken over uitdagingen binnen de energiesector.

Energie en energietransitie. De media staan er vol mee en veel organisaties maken zich er druk om, maar, zo stelt Rein Westerdijk van Team Energy: aan de TU/e zien nog maar weinig mensen de urgentie ervan in. “Een groot deel van de studenten denkt bij energie vooral aan dat wat uit het stopcontact komt, of aan het huidige, relatief simpele energiesysteem. Terwijl als je ook maar even met mensen praat, ze er al gauw achter komen dat energie zoveel interessanter en veelzijdiger is. Eerder werd het ook nog wel eens gezien als iets voor geitenwollensokkentypes, maar nu kun je niet meer om energie heen.”

Lastig is dat energie volgens Westerdijk (die Innovation Management en Innovation Sciences studeert) geen heel concreet onderwerp is. “Energie is zo ontiegelijk groot, het zit eigenlijk in alles wat je dagelijks doet en gebruikt. Maar omdat het zo abstract is, zien bijvoorbeeld studenten vaak niet meteen welke kansen en mogelijkheden er voor hen liggen in de energiehoek, terwijl zich daar zóveel afspeelt. Ook binnen de TU/e is niet altijd goed zichtbaar wat er op dit vlak allemaal al gebeurt.”

Een groep TU/e’ers (overwegend studenten Sustainable Energy Technology, verenigd in het onafhankelijk dispuut Camelot Excalibur) zag de noodzaak en de kansen drie jaar geleden wél en richtte Team Energy op. Doel: bijdragen aan het versnellen van de energietransitie, simpel gezegd de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. Een paar jaar en verschillende initiatieven verder is Team Energy (een zelfstandige stichting, ondersteund door TU/e’s strategic area Energy) inmiddels een 24-koppige ploeg met studenten vanuit bijna alle TU/e-faculteiten.

Inspireren

Educate, think en do. Dat zijn de drie pilaren van Team Energy. De invulling daarvan begon twee jaar terug met de Energy Cafés, waarbij studenten zich “met een biertje erbij” een paar keer per jaar buigen over vraagstukken van bedrijven of organisaties. “Een laagdrempelig evenement, bedoeld om mensen te inspireren.”

Ook werd de Energy Challenge in het leven geroepen, waarmee studenten worden uitgedaagd oplossingen te bedenken voor een concreet energievraagstuk. Volgend jaar krijgt de competitie waarschijnlijk een internationaal tintje, als ze gaat fungeren als voorronde voor de jaarlijkse CleanTech Challenge in Londen - met kansen op nog meer prijzen, coaching en netwerk.

Momenteel houdt Team Energy zich vooral bezig met de organisatie van de eerste editie van Energy Now, een congres op 9 juni met smart grids en energy storage als centrale thema’s. Westerdijk: “Die onderwerpen zijn nu echt booming”. De organisatie mikt op zo’n tweehonderdvijftig deelnemers, van wie tweederde student, eenderde professional.

’s Ochtends zijn er zogenoemde SET-talks (Sustainable Energy Technology-talks, geïnspireerd op de bekende TED-talks) van onder anderen ondernemer Arash Aazami. ’s Middags zijn er twee workshoprondes van elk anderhalf uur, gevolgd door een slotdebat tussen enkele “kopstukken” uit de branche. Host van het congres is Jim Stolze, oprichter van TEDx Amsterdam, presentator van RTL-Z Toekomstmakers en één van de initiatiefnemers van de Eindhovense vestiging van SingularityU.

Ook is er een beursvloer waar bedrijven zich presenteren, maar, zo benadrukt Westerdijk: “Het zijn geen Bedrijvendagen. Recruiters mijden we het liefst, er zullen vooral seniors staan. Het gaat echt om de inhoud”. En die inhoud biedt volgens hem voor ieder wat wils, “van bedrijfskundige aspecten tot hardcore technische vraagstukken”.

Energy Catalyst

Waar voornoemde activiteiten vooral passen bij Team Energy’s doelstellingen educate en think, moet in het Multimediapaviljoen op korte termijn ook nadrukkelijker invulling worden gegeven aan het do. In samenwerking met het TU/ e Innovation Lab en STARTUP/Eindhoven wordt momenteel The Energy Catalyst voorbereid, bedoeld ter ondersteuning van studententeams en ondernemers in de energiehoek, “van ideefase tot startup”.

Westerdijk: “Er zijn al heel veel incubators, maar vaak kun je pas ergens terecht als je je financiering al rond hebt, of als je product of service al een eind is doorontwikkeld. Wij willen op de fase daarvóór gaan zitten”. Ook studenten van de honorstrack Energy Transition krijgen straks een plek en meer begeleiding bij The Energy Catalyst.

Met het nieuwe initiatief wil Team Energy studenten niet alleen begeleiden bij praktische randzaken en hun persoonlijke skills, maar hen ook in contact brengen met interessante partijen in bijvoorbeeld het bedrijfsleven. Op de eerste verdieping van het Multimediapaviljoen komt tevens een kleine werkplaats. De bedoeling is dat de eerste teams voor de zomer hun intrek nemen in The Energy Catalyst.

Kaarten voor het congres Energy Now in het Auditorium kosten 7,50 euro, aanmelden kan tot en met 6 juni.
Wie interesse heeft in een plek bij The Energy Catalyst, mag mailen.