De winnaressen van het dames-volleybalteam.

Eindhoven derde op GNSK

Eindhoven is afgelopen weekend derde studentensportstad van Nederland geworden. Tijdens het Groot Nederlands Studentenkampioenschap (GNSK) in Groningen won de thuisstad, gevolgd door Nijmegen. “Dit is een mooie podiumplek”, vindt Robbert van Rossem, secretaris van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF). “Het was moeilijk om genoeg echt goede spelers te vinden, omdat het GNSK voor ons gelijk viel met de tentamens.”

Overall eindigden de Eindhovense sporters op de derde plek, maar er werden ook eerste plaatsen weggekaapt: de volleybaldames eindigden op het hoogste podium, evenals de heren zaalvoetballers. Op het gras verloren de heren op penalty’s de finale en de voetbaldames verloren op dezelfde manier de halve finale. Een derde plek was er voor de Eindhovense waterpolodames, het mixteam tennis en het mixteam squash. Nog niet alle uitslagen zijn bekend; badminton, basketbal, schermen en judo volgen later.

In het totaalklassement waren deze uitslagen goed voor een derde plaats. Zo’n tweeduizend studenten uit heel Nederland kwamen naar het GNSK in Groningen om de sportieve eer van hun stad te verdedigen. Vanuit Eindhoven deden ongeveer 185 studenten mee in diverse sporten. “We kunnen heel tevreden zijn, zeker gezien de tentamenperiode”, vindt Van Rossem van ESSF, TU/e-student Bouwkunde. “Wij waren een van de weinige universiteiten die nu tentamens heeft.”

Van Rossem speelde zelf afgelopen weekend mee in het heren-volleybalteam van Eindhoven. “Wij werden vijfde van de zeven teams. Sommige teams waren gewoon echt te goed voor ons, met spelers uit de eredivisie.” Ondanks het uitblijven van een podiumplek is Van Rossem toch tevreden: “Natuurlijk wil je een zo hoog mogelijke topprestatie neerzetten, maar het gaat bij een GNSK ook om de gezelligheid. In de volleybalwereld kent iedereen elkaar, dus het is ook een soort reünie.”

Volgend jaar wordt het GNSK in Eindhoven gehouden. Dan komen studenten van elf steden een weekend lang naar de TU/e-campus voor de sportieve strijd.