Foto | Bart van Overbeeke

Geslaagd Buitentoernooi, zondags onweer kleine domper

Studentenvolleybalvereniging Hajraa blikt terug op een “echt fantastisch” 38ste Buitentoernooi, waaraan dit weekend ruim drieduizend spelers uit binnen- en buitenland deelnamen. Kleine domper is dat het toernooi met slecht weer moest worden afgerond; zondagmiddag werd het terrein, met nog zo’n tweeduizend sporters in touw, uit voorzorg zelfs ontruimd. Een deel van de laatste wedstrijden werd daarop afgelast.

Het Buitentoernooi telde maar liefst 437 deelnemende teams, die verspreid over 110 grasvolleyvelden de sportieve strijd aangingen. Het evenement, inclusief de twee open feesten op vrijdag- en zaterdagavond, trok in drie dagen tijd opgeteld naar schatting zo’n zevenduizend bezoekers.

“Iedereen van de organisatie is helemaal óp”, bekent Vivian Welten van het Hajraa Buitentoernooi maandag aan het begin van de middag. De pr-vrouw blikt tevreden terug op het driedaagse evenement, “alles is vrij goed verlopen”. Ook de twee feesten in de markthal van MetaForum, die dit jaar weer tot drie uur ’s nachts mochten duren, zijn volgens een eerste indruk van de organisatie en TU/e-beveiliging “gemoedelijk” verlopen, zonder overlast voor omwonenden van de campus. De pilot met de 'herstelde' eindtijden wordt nog geëvalueerd.

Wel moest tijdens het feest op zaterdagavond een ambulance komen nadat een bezoeker, al springend en dansend, met zijn hoofd onhandig tegen andermans schouder was beland. De man klaagde over nekpijn en werd naar de eerste hulp gebracht, maar het letsel viel volgens Welten uiteindelijk mee.

Evacuatie

Ze vindt het ook jammer dat Hajraa en alle deelnemers het befaamde grasvolleybaltoernooi zondagmiddag in slecht weer moesten afronden. Rond half vier trok een onweersbui over Eindhoven, waarvoor in het Philips Stadion ook het concert van Guus Meeuwis kort werd stilgelegd.

Ook Hajraa ging, op advies van de TU/e-brandweer en -beveiliging, over tot evacuatie van het terrein op Sportpark De Hondsheuvels. Op dat moment waren daar volgens Welten nog zo’n tweeduizend volleyballers bezig; zij konden schuilen in de atletiekaccommodatie op het terrein.

Het evenement, dat dit jaar een Olympisch tintje had, liep op dat moment volgens Welten toch al nagenoeg ten einde. Een aantal wedstrijden werd afgelast; alleen de matches voor het Nederlands studentenkampioenschap en de eerste divisie van de nationale beachcompetitie werden hervat en uitgespeeld. Vooral de ‘beachers’ bestempelt ze als ware helden: “Dat zijn echte bikkels, ze hebben in de stromende regen gespeeld”.

Het NSK grasvolleybal werd bij de heren gewonnen door Rotterdam, bij de dames door Amsterdam. Laatstgenoemde stad sleepte tevens de wisselbeker voor beste studentenstad in de wacht. Winnaars bij het eerste-divisie-beachtoernooi waren de duo’s Roelofs/Zwanenburg (heren) en Calligaris/Neijenhuis (dames).

Niet iedereen was hiervan nog getuige; veel deelnemers hadden volgens Welten op dat moment, ingegeven door het slechte weer, al de keuze gemaakt om hun spullen in te pakken en naar huis te gaan. “Wel jammer. Een half uur later klaarde het weer op en hebben we de tap toch nog even opengegooid.”

Kijk op Facebook voor meer foto’s en videoverslagen van het Buitentoernooi; klik hier voor 360-gradenbeeld.