Bestelbus ramt studentenhuis: “Carnaval redde mogelijk ons leven”

Busje ramt studentenhuis: “Carnaval redde mogelijk ons leven”

Een bestelbus heeft zondagavond een studentenhuis aan de Eindhovense Mauritsstraat geramd. De vier bewoners, onder wie drie TU/e-studenten, vierden op dat moment in een Bredase kroeg hun derde prijs van de carnavalsoptocht eerder die dag. De optocht was in februari uitgesteld vanwege de te harde wind.

“Een heel absurde dag.” Zo vat Alex de Ruiter, derdejaars Industrial Design, de dag samen. Samen met huisgenoten Bram van Vugt (TU/e-student Sustainable Innovation) en Oscar Pasveer (cameraman van beroep) en een tiental anderen deed hij mee aan de carnavalsoptocht in Breda, nadat deze vorige maand werd uitgesteld vanwege het slechte weer. Met ‘Houdoe Den Haag’ pleitte de groep voor een onafhankelijk Brabant met Kielegat als hoofdstad - goed voor een derde plaats in de categorie voor grote groepen.

Samen met Alex’ broer en huisgenoot Camiel (Biomedische Technologie) vierden de winnaars hun derde prijs zondagavond in een Bredase kroeg. Terwijl de rest ook in Breda bleef slapen, ging alleen Oscar alvast terug naar Eindhoven, waar hij 's nachts aan de Mauritsstraat 9 een complete ravage aantrof.

Alex: “Ik was net naar bed aan het gaan toen Oscar mij ineens belde. Ik had eigenlijk geen zin om op te nemen, totdat ik opeens ook een berg whatsappjes zag binnenkomen.” Een bestelbus bleek zich door de gevel van het Eindhovense studentenhuis De Mau te hebben geboord. “Hij maakt een grap”, dacht Alex naar eigen zeggen nog - zeker nadat een jaar terug het huis van de buren al werd geramd door een auto, en twee weken terug nog een auto tegenover het studentenhuis over de kop sloeg. “Alles in een straal van een paar meter rondom ons huis. Best bizar.”

De vier bewoners zijn hun kamers, gehuurd via anti-kraak, sinds zondagavond nog niet in geweest; een deel van de gevel is dichtgetimmerd. “We mogen er waarschijnlijk een tijdje niet in. Ik hoop dat het huis niet onbewoonbaar wordt verklaard, dan staan we op straat.”

De huurders hopen aan het einde van de middag, na overleg met onder andere hun huisbaas en de gemeente, te weten waar ze aan toe zijn. Ook hoopt Alex meer te horen over wat er zondagavond precies is gebeurd, “veel informatie heb ik ook maar uit nieuwsberichten”.

Voor nu is de ID-student vooral “superblij dat we er niet waren toen het gebeurde. Grote kans dat we, als we niet in Breda in de kroeg hadden gestaan, in onze gezamenlijke huiskamer op de bank hadden gezeten. Het klinkt wat overdreven, maar misschien heeft carnaval ons leven wel gered.”

Onder meer Hart van Nederland wist de gedupeerde studenten maandag ook al te vinden en besteedt in zijn uitzending van maandagavond aandacht aan het voorval.

De kans bestaat overigens dat de studenten volgende week wéér in het nieuws zijn. Alex doet zondag, samen met een aantal andere studenten, mee aan het NK Maasheggenvlechten in Vierlingsbeek. Een uit de hand gelopen studentengrap, bekent hij: “Het leek ons leuk om gewoon eens aan iets heel geks mee te doen, met misschien zelfs de kans om Nederlands kampioen te worden”. In een vooruitblik op tv, in het programma Landinwaarts, kwamen de studenten afgelopen zaterdag al even aan bod.

Update 8 maart: Volgens Studio040 konden de bewoners op dinsdag weer hun huis in. Alex laat weten: "Er zijn nog steeds veel onduidelijkheden, maar we kunnen er inderdaad weer slapen. De woonkamer staat nog steeds ondersteboven; alles zit onder het stof en er liggen nog allerlei kapotte spullen. We hebben nu van de gang op de tweede verdieping een tijdelijke woonkamer gemaakt".