'Celfie' maken bij BMT.

‘Celfie’ maken bij BMT op publiekszondag TU/e-festival

Bezoekers van de publiekszondag van het Dream & Dare Festival, eind april, kunnen bij de faculteit Biomedische Technologie een ‘celfie’ komen maken: een foto van hun eigen cellen, vergaard via het wangslijmvlies. Zo’n twintig TU/e-medewerkers speelden dinsdag alvast voor proefpersoon voor de BMT’ers, die straks tijdens de open dag zo’n 175 bijzondere zelfportretten gaan helpen maken.

Voor de meeste proefpersonen van vandaag, overwegend medewerkers van het Communicatie Expertise Centrum, ligt de laatste biologie- of scheikundeles waarschijnlijk al een tijdje achter hen. Een tikkie onwennig maar maximaal voorzichtig en geconcentreerd buigen ze zich over hun preparaten, voorzichtig worden de plastic roerstaafjes langs de binnenkant van de wangen gehaald - te hard schrapen levert onder de microscoop een nauwelijks te ontleden puinhoop op.

De ingrediënten: een glazen plaatje, een beetje wangslijmvlies en een druppeltje Eosine - een oranjerode kleurstof die alle zure bestanddelen in het wangslijmvlies zichtbaar maakt. Op het beeldscherm van de digitale microscoop vertaalt zich dat in paarsachtige cellen, met duidelijk zichtbaar de celwand en celkern.

De activiteit op de publiekszondag van de TU/e, waaraan meerdere medewerkers, promovendi en studenten van BMT meewerken, is vooral gericht op jonge bezoekers. Voor kinderen zal het bovenal heel spannend en leuk zijn, “rondkijken in een lab, een witte jas aan, met een microscoop werken”, zegt facultair communicatiemedewerker Lieke van Gorp.

Ze vervolgt: “Zo’n leuke foto van je cellen is op zichzelf natuurlijk ook nog wat oppervlakkig. Maar intussen hopen we bezoekers wat meer te vertellen over wat we hier bij BMT allemaal doen, bijvoorbeeld in het lab voor Cell & Tissue Engineering waar onder andere nieuwe hartkleppen of aderen worden gekweekt.”

De faculteit hoopt op 24 april vier kinderen per kwartier aan hun eigen, unieke 'celfie' te helpen. “We hebben helaas maar één microscoop om mee te werken.” Van Gorp verwacht dat de hele dag in totaal zo’n 175 bijzondere zelfportretten zal opleveren; de overige bezoekers zullen zélf creatief moeten zijn in hun selfie-pogingen.