Gilbert Laporte, Joanna Aizenberg en Mark Kushner (vlnr).

Jarige TU/e eert drie nieuwe wetenschappelijke 'goden'

De drie topwetenschappers die de TU/e tijdens haar diesviering eind april speciaal gaat eren, zijn logistiek-expert Gilbert Laporte, materiaalchemica Joanna Aizenberg en plasmafysicus Mark Kushner. Erepromotoren zijn Tom van Woensel (Industrial Engineering & Innovation Sciences), Nico Sommerdijk (Scheikundige Technologie) en Gerrit Kroesen (Technische Natuurkunde).

De TU/e houdt bij de toekenning van haar eredoctoraten geen rekening met politieke, publicitaire of strategische motieven. Dat heeft tot gevolg dat de gelauwerden vaak niet bij een breed publiek bekend zijn. Binnen hun vakgebied worden ze daarentegen niet zelden gezien als ‘een van de goden’, aldus de betrokken TU/e-hoogleraren.

Mark Kushner heeft in ieder geval volgens erepromotor Gerrit Kroesen “de godenstatus bereikt”. De Amerikaan, werkzaam aan de University of Michigan, is één van de meest innovatieve plasmafysici ter wereld. “Hij is door de jaren heen altijd in staat gebleken de vooruitgang van theorie en numerieke simulaties van plasma’s te inspireren en aan te voeren.”

Hoogleraar Kroesen kent zijn vakbroeder al decennia. “Telkens als er in het internationale veld een vakinhoudelijke uitdaging werd gesignaleerd, bijvoorbeeld op conferenties, dan was Kushner er al mee bezig. Hij liep altijd jaren voor op zijn vakgenoten.”

Joanna Aizenberg behoort volgens Nico Sommerdijk tot de absolute wereldtop op het gebied van de Bio-inspired Materials Engineering. “Haar onderzoek is discipline-overstijgend en uiterst innovatief.” Aizenberg is van oorsprong Russisch, ze is gepromoveerd in Israël en werkt sinds 1996 op Harvard in de Verenigde Staten.

Sommerdijk en andere TU/e-groepen werken al ruim een decennium met haar samen, zowel op het gebied van onderzoek als onderwijs. Vier TU/e-studenten die een Honors Star-programma volgden, hebben hun onderzoeksstage gedaan in de groep van Aizenberg.

Gilbert Laporte wordt door Tom van Woensel ook een van de goden genoemd. “Laporte is wereldwijd bekend als dé expert op gebied van logistiek, mobiliteit en supply chain. Dit veld heeft belang voor de maatschappij, de universiteit en de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences.” Laporte bekleedt de Canada Research Chair in Distribution Management in Montreal.

Het eredoctoraat sluit volgens Van Woensel goed aan bij TU/e’s strategic area Smart Mobility. De twee kennen elkaar al jaren en Laporte komt regelmatig op bezoek aan de TU/e. Zo was hij ook aanwezig bij de intreerede van Van Woensel.

De drie eredoctoren krijgen aan de TU/e een rol als distinguished professor. Dat houdt in dat zij minstens vier jaar lang telkens een week op bezoek komen in Eindhoven voor colleges aan studenten of vakinhoudelijk overleg met onderzoekers aan de TU/e. Rond de dies wordt voor iedere eredoctor een symposium georganiseerd.

De diesviering is dit jaar op donderdag 21 april en vindt plaats in de Eindhovense Catharinakerk.

Lees donderdag een uitgebreid verhaal over TU/e's eredoctoren in Cursor 13.