Naar een energie-efficiënter studentenleven

Maak het studentenleven binnen tien jaar duurzamer. Dat is de oproep van Team Energy, dat met een driedaags evenement studenten met interesse voor duurzaamheid wil koppelen aan energie-experts uit Eindhoven. Op 13 mei wordt de wedstrijd afgesloten met het kiezen van het beste idee voor een energie-efficiënter studentenleven.

Er valt zeker wat te verbeteren aan de duurzaamheid van het studentenleven. Denk aan slecht onderhouden huizen waar studenten niet verantwoordelijk voor zijn en waar ze vaak slechts tijdelijk wonen. Hopelijk komen er bij de Energy Challenge zoveel goede ideeën los, dat er op de lange termijn energiewinst behaald wordt. Op de korte termijn levert het deelnemers in ieder geval aandacht van energie-experts uit het bedrijfsleven op.

Studenten van TU/e, de Design Academy en Fontys Hogescholen kunnen - individueel, maar liever in multidisciplinaire teams - meedingen naar de hoofdprijs van vijftienhonderd euro. “Ook wie niet de eerste plaats haalt, zal iets winnen. Je kunt een goed netwerk opbouwen”, zegt Titus Kervezee van Team Energy. De eerstejaars Technische Bedrijfskunde is ervan overtuigd dat het gunstig is om in contact te raken met bedrijven die zijn commissie heeft uitgenodigd voor de tweede dag van het evenement.

De organisatie gaat studenten koppelen aan energie-experts van onder andere bouwbedrijf BAM, de gemeente Eindhoven en Woonbedrijf Vestide. De twintig meest belovende inschrijvingen mogen meedoen aan het driedaagse evenement in Strijp TQ op 11, 12 en 13 mei. Bij die keuze zal de commissie letten op de uitvoerbaarheid van de ideeën. “Ze moeten wel aansluiten bij het studentenleven, dus passen bij een studentenportemonnee en een studentenagenda. “

Kervezee ziet oplossingen voor zich die met delen te maken hebben. “Studenten zijn al gewend te delen, de koelkast en tv bijvoorbeeld, maar daar is nog meer winst te behalen. Een manier om gezamenlijk de afvalscheiding aan te pakken misschien.” Maar ook hoopt hij dat er studenten met ideeën komen om warmte die vrijkomt door de muren van de buren te benutten, of andere grandioze plannen inleveren.

Inzenden kan hier tot 1 mei. De Energy Challenge is Engelstalig.