Curator Jos Bosman voor een deel van de expositie in Vertigo.

Opmerkelijke expositie moet studenten prikkelen

Roland Faesser werd aan de ETH Zürich opgeleid tot architect, maar hij koos er toch voor om beeldend kunstenaar te worden. Tot 22 april loopt in Vertigo de expositie ‘Carry animals & tv diary’ met werk van zijn hand. Universitair hoofddocent Jos Bosman, op de hoofdfoto staand voor een deel van de expositie en voorzitter en curator van CASA Vertigo, hoopt er studenten mee te prikkelen.

De witte poedel met boven zijn kop roze bollen (Big Balls, 2012) doet denken aan werk van Jeff Koons, en het oranje figuurtje dat een zinken huisje laat balanceren op zijn voeten (Kick Back, 1987) roept herinneringen op aan Keith Haring. Jos Bosman, curator van CASA Vertigo, is zeer gelukkig met deze tentoonstelling in de grote hal van Vertigo. Bosman: "In 2001 heb ik al een paar werken van Faesser getoond in de SOMEONE-expositie die ik toen organiseerde in MU Art Foundation in de Witte Dame."

De kunstenaar Roland Faesser, die geboren is in Peru, kent Bosman uit de tijd dat hijzelf onderzoeker was aan de ETH en het werk van Faesser heeft hem altijd zeer geïntrigeerd. “Wij hebben hier nog een van zijn vroege werken staan, de Householder uit 1986. Het lijkt op een soort rat, die op zijn rug een huisje draagt. Die toevoeging zorgt ervoor dat de rat, die doorgaans een slecht imago heeft, een vriendelijkere uitstraling krijgt.”

Het tegengestelde is het geval met A little bird told me, waar Faesser een hertenkop van een leren SM-masker heeft voorzien. “Dat geeft daar net weer een scherper kantje aan”, aldus Bosman. "Ik hoop dat de expositie studenten prikkelt om eens op een andere manier naar dingen te kijken."

De expositie bestaat uit vijf beelden en een serie prints, die zijn uitgestald op een lange tafel. De prints zijn deels bewerkte beelden uit het tv- en videotijdperk. Volgens Bosman laat het zien hoe breed en divers Faesser georiënteerd is en een blik in zijn werkplaats maakt dat volgens hem al helemaal duidelijk.

CASA Vertigo komt in april aansluitend aan deze tentoonstelling met de expositie ‘Quality Shop’ – over twee winkels uit de jaren '80. Een ontworpen door Manfred Kausen voor sieradenmaker Hans Appenzeller - beiden destijds wonend en werkend in Amsterdam. Die winkel stond in Manhattan en bestaat inmiddels niet meer. De andere winkel is ontworpen door Wiel Arets -bekend architect en alumnus van Bouwkunde: de kledingzaak Beltgens in Maastricht. Ook die bestaat als zodanig niet meer, alleen de gevel staat nog. Aanleiding voor deze expositie is een boek over dertig  jaar werk van Hans Appenzeller.

De expositie ‘Carry animals & tv diary’ is nog tot en met 21 april te zien in Vertigo.