De stadscantus in 2015. Archieffoto | Bart van Overbeeke

SSRE hoopt op 450 deelnemers aan vijfde stadscantus

Algemene studentenvereniging SSRE houdt op vrijdag 18 maart haar vijfde stadscantus op het Eindhovense Wilheminaplein. De organisatie van van het bier- en zangfestijn, met als thema St. Patrick's Day, hoopt op meer deelnemers dan ooit te voren.

“Een cantus is een evenement waarbij de deelnemers door middel van het zingen van studentikoze liederen, het vervullen van opdrachten en een gepaste hoeveelheid drank met elkaar samenkomen tot een waar hoogtepunt van verbroedering en vriendschap.”
Tim van der Hek van SSRE's cantuscommissie kan het mooi vertellen. Maar waar het bij een cantus toch vooral op neerkomt, is dat er veel bier geschonken wordt - uit gieters -, dat daar niet mee geknoeid mag worden, maar dat dat toch gebeurt. En ondertussen wordt er hard gezongen.

Een cantus wordt geleid door het praesidium, bestaand uit een senior, zangmeester en straffenmeester. Het zangfestijn kent een serie strenge regels waar de straffenmeester op toeziet. De corona (de deelnemers) mag bijvoorbeeld alleen drinken wanneer het praesidium dat toestaat. Wie betrapt wordt op overtreding van een regel, krijgt een straf die uitgevoerd moet worden op het podium. Een liedje zingen of ondersteboven een beker bier drinken zijn volgens het praesidium passende straffen.

Het is de vijfde keer dat SSRE een stadscantus organiseert. “Normaliter is een cantus alleen toegankelijk voor leden van het clubje dat de cantus organiseert. Het leek SSRE vijf jaar geleden echter een goed idee om álle studenten een kans te geven dit fenomeen mee te maken”, zegt Van der Hek. “Bij deze stadscantus is iedereen ouder dan achttien jaar welkom, mits ze student zijn.”

Voorgaande jaren trok de stadscantus volgens Van der Hek tussen de 350 en 400 deelnemers uit heel Nederland. “Dit jaar hebben wij ons als cantuscommisssie het doel gesteld om 450 deelnemers te trekken.” Er is een Facebookpagina aangemaakt en de inschrijving is al geopend. Tot zondag zijn early bird-tickets te koop.

Het thema is St. Patrick's Day. Op

Van 1996 tot 2013 organiseerde de Centrale Intro Commissie van de TU/e jaarlijks een cantus als afsluiting van de Intro. In 2014 werd een alcoholvrije editie gehouden, daarna is er gebroken met de traditie.