Het nieuwe watertappunt bij Flux.

TU/e opent tweede kraanwatertap bij Flux

De TU/e neemt vandaag, op World Water Day, haar tweede kraanwater-tappunt officieel in gebruik. Het eerste tappunt, onderdeel van het netwerk van Join the Pipe, werd twee jaar terug geïnstalleerd bij MetaForum; het tweede staat sinds een week bij Flux, tussen de hoofdingang en de fietsenstalling.

De universiteit wil niet alleen het drinken van kraanwater onder studenten en medewerkers stimuleren; met de tappunten van Join the Pipe steunt de TU/e tevens drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden. Want toegang tot schoon drinkwater is voor miljoenen mensen wereldwijd nog altijd geen vanzelfsprekendheid; op World Water Day wordt aandacht gevraagd voor deze problematiek en de zoektocht naar oplossingen.

Het concept Join the Pipe past volgens Daniëlle Dikhoff, vanuit Dienst Huisvesting betrokken bij het GO Green Office van de TU/e, goed bij de aandacht van de universiteit voor duurzaamheid. “Duurzaamheid gaat veel verder dan alleen energie. Het gaat bijvoorbeeld ook om afval, ook van het kleine flesje fris of water dat je in de supermarkt koopt. Als je zelf je meegenomen flesje vult met kraanwater, is dat net zo gezond, maar vooral beter voor het milieu.”

Het eerste tappunt aan de TU/e was het initiatief van de Stuurgroep Duurzaamheid van de universiteit. “Er is geen enkele reden waarom je niet gewoon kraanwater zou drinken”, zei secretaris Rozemarijn Schalkx destijds, daarbij kritisch wijzend op de vele tienduizenden liters water die uit de toen circa zeventig waterkoelers op de campus werd getapt.

Het aantal koelers op het TU/e-terrein is sindsdien overigens al aardig teruggelopen, weet Simone Vonken van Dienst Interne Zaken: de teller staat momenteel op negenendertig. Een deel werd in overleg met faculteiten en diensten afgevoerd, enkele andere - in Traverse en het Multimediapaviljoen - zijn aangesloten op het waterleidingnetwerk. “Van die grote flessen zijn we daar af.” In nieuwe gebouwen komen sowieso geen waterkoelers meer.

Vonken vervolgt: “Ook in onze bedrijfsvoering willen we waar mogelijk verduurzamen. Daarom willen we ook het drinken van kraanwater stimuleren, onder meer door het aan te bieden op centrale locaties.” Het eerste kraanwater-tappunt in MetaForum wordt volgens haar goed gebruikt, al zijn er geen concrete cijfers om dat te ondersteunen: “De TU/e heeft een centrale watermeter en geen meter per gebouw. Maar elke keer als ik er langsloop, zie ik er wel mensen bij staan”. Ook het tweede tappunt bij Flux, dat vorige week dinsdag is geïnstalleerd, wordt al dankbaar gebruikt, stelt Vonken tevreden vast.

Tegelijk met de opening van het tweede watertappunt start het GO Green Office met de verkoop van duurzame drinkflesjes. Deze 'BoGo Bottles' van Join the Pipe (BoGo staat voor ‘Buy One Give One’) hebben de symbolische vorm van stukken waterleiding en zijn gemaakt van BPA-vrij plasic. Dienst Huisvesting leverde een financiële bijdrage voor de flesjes, waardoor ze aan de TU/e met korting (voor 6 euro in plaats van 7,95) te koop zijn bij de Studentshop in MetaForum.

En daar krijg je volgens Dikhoff niet alleen een stevige, herbruikbare fles voor terug, maar ook een goed gevoel. Ook met de verkoop van deze flesjes worden namelijk drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden ondersteund. “Mensen zijn vaak geneigd te kijken naar de kosten, maar kijk ook eens naar wat iets óplevert.”